„Megszaltóztattunk egy autót menet közben”

  • Soós Tamás
  • 2015. június 20.

Film

Ő az, aki a filmekben lő, verekszik és vív, aki autókat üldöz és reptet, az arcát mégsem ismerik. Gulyás Kiss Zoltán kaszkadőrszakértővel beszélgettünk, aki nélkül ma már szinte nem készül magyar film.
false

magyarnarancs.hu: Van olyan új magyar film, amiben nem dolgoztál?

Gulyás Kiss Zoltán: Tudtommal nagyon kevés. De jobban is szeretem a magyar filmeket. A nagy külföldi produkcióktól ódzkodom, mert azokban eltörpül az emberi érték és a kaszkadőrfeladat. Rásegítenek CGI-jal, ezért kisebb teljesítményt kell nyújtani. A magyar filmekben viszont meg van húzva a nadrágszíj, így jobban és kreatívabban kell megoldani a feladatot. Például a Hurokban (Madarász Isti készülő időcsavaros sci-fijében – S. T.) volt egy autósütközés, amit meg lehetett volna csinálni pár nullával nagyobb költségvetésből is, de mi megoldottuk egy riggeléstechnikával, amit emberek reptetésére szoktak használni. Tulajdonképpen megszaltóztattunk egy autót menet közben.

magyarnarancs.hu: Kaszkadőrszakértőként mi a feladatod egy forgatáson?

GKZ: A rendezővel együttműködve próbálunk minél látványosabb elemeket becsempészni a történetbe úgy, hogy a dramaturgiához ne nyúljunk hozzá. Ha a forgatókönyvben csak annyi szerepel, hogy „baleset”, akkor szabad kezet kapunk a kivitelezésében. Egy akcióval el lehet mesélni egy szereplő karakterét: teljesen másképp borul fel az autóval egy gonosz vagy egy béna ember. Persze előfordul, hogy csak háttérfeladataink vannak, mint a Saul fiában, ahol a gázkamrába terelésnél vagy a gyerekmenekítésnél dolgoztunk, de alapvetően ez a munka kreatív része.

Emellett a forgatási napok felügyelete és a teljes körű balesetvédelem is az én feladatom. Például a Kossuthkifliben látszólag kevés a klasszikus kaszkadőrjelenet – csak egy-egy hintórablás, lóról esés –, de attól még sok munkánk volt benne. Amikor a színészek lovagoltak vagy hintóban ültek, nekünk kellett biztosítani őket. Tarr Béla filmjében, A londoni férfiban is mi dolgoztuk ki a biztonsági rendszert, hogy a színész ne fulladjon meg, de azért 5-6 mp-t a víz alatt legyen, amikor Derzsi János egy kilencperces snitt végén belöki a vízbe. Nehézséget jelentett, hogy ha az arc hajszálereit hideg víz éri, a tüdő összerándul, és az ember levegőért kap. Jó párszor nekifutottunk a felvételnek, mire a színész megtanulta ezt pszichésen kontrollálni.

magyarnarancs.hu: A lovas munkák közelebb állhatnak hozzád, hiszen azokkal kezdted a pályádat A csillagszeműben és a 80 huszárban. Azóta viszont sokat fejlődött a kaszkadőrtechnika, pl. a lóbuktatást már nem elektrosokkal végzitek…

GKZ: Igen, ezek voltak a brutális buktatások: az elektrosokk, amikor az első nyeregkápánál lévő akkumulátorból egy kis madzag ment a halántékig, és ha megnyomták, egy pillanatra összezavarták a lovat, és óriásit esett. Vagy a gödrös buktatás, amikor a ló belelépett a letakart gödörbe, illetve a köteles buktatás, amikor a két lábát összekötötték egy drótkötéllel, és meghúzták, amikor mindkettőt felemelte a levegőbe, ezzel gyakorlatilag meggátolva, hogy letegye azokat. Manapság viszont ló- és emberbarát buktatással dolgozunk. Ez a klasszikus csikósfektetés, amikor behúzzuk a ló nyakát egy bizonyos irányba, ráadásul felpuhítjuk neki a földet, vagy akár szivacsot is lerakunk neki, hogy ne sérüljön meg.

magyarnarancs.hu: James Belushinak és Robert Davinak is voltál a dublőre. Ez előléptetést jelent a sima kaszkadőrmunkához képest?

GKZ: Nem. Ez csak azt jelenti, hogy hasonlítasz a színészre és meg tudod csinálni a feladatot. Előfordulhat, hogy egy kaszkadőr többet keres, ha nem mutatja meg az arcát a vásznon, mert álruhában többször is szerepelhet a filmben. Dublőrként lehet, hogy csak pár napot forgat, és így elesik az akciópénzektől. A kaszkadőr ugyanis a napidíjon felül külön pénzt kap a kiemelt feladatokért. Ha lelövik és elesik, az belefér az alapgázsiba, de ha utána le is gurul egy lépcsőn, az már külön akciónak számít, aminek díját a lépcső meredeksége és anyaga is befolyásolja.

magyarnarancs.hu: Az évek során az akciójelenetek egyre realisztikusabbak és kidolgozottabbak lettek. Ez a kaszkadőröket is nagyobb kihívás elé állítja?

GKZ: Egy időben nagyon eltúlozták az akciókat, de szerintem ez a hullámvölgy kezd kiegyenesedni. A Jackie Chan-stílusú filmekben két-három emeleteket is ugrottak, amit egy karikatúrafigurával meg lehet csinálni, de aki ugrott már le asztalról vagy a szekrény tetejéről, az tudja, hogy pár méterről se kellemes betonra érkezni. Sok olyan amerikai filmet láttam, ami elnagyolja az akciókat, és csak ráutaló mozdulatokat csinálnak benne: elindítják az ütést, majd látjuk a másikat elesni, de közben kivágnak negyed másodpercet.

magyarnarancs.hu: Talán ezzel is az akciót akarják felpörgetni. Mint a kézikamera-rángatós stílussal, ami segít elkenni az akciót, mivel olyan gyorsan mozog a kamera, hogy a néző fel sem fogja, mi történik.

GKZ: Ezzel el lehet mismásolni a gyengébb koreográfiát, mert a néző csak azt észleli, hogy valami baj van. Gyakran használják ezt, ha a színésszel akarnak valamit megcsináltatni, de ő nem tudná olyan ügyesen megoldani – ilyenkor sok közeliből rakják össze a jelenetet. A magyar filmekben viszont mindig realisztikusabban kellett megközelíteni az akciókat. Effekttel sem szoktunk rásegíteni, mi magunk csinálunk mindent. A pirotechnikusok biztonságosan és profin tudnak hatalmasakat robbantani. Magyarországon minden szekció nagyon jó, mert ezen a piacon nőttünk fel, és tudjuk, hogy abból kell várat építeni, ami van.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."