"Megszűnt a fokozatosság" - Juan Pons operaénekes

Film

Az operatörténet egyik leghíresebb Scarpiája - közel négyszázszor öltötte magára a római rendőrfőnök szerepét a Toscában. Drámai baritonja tekintélyt parancsoló. Idestova huszonöt éve a Metropolitan Opera évadnyitó előadásainak sztárja, a nemzetközi operaszínpadok visszatérő vendége. Juan Pons hatvannégy évesen a Don Pasquale címszerepével gazdagította repertoárját: Budapesten a Tavaszi Fesztivál keretében debütált Donizetti híres vígoperájában Miklósa Erika partnereként. Ebből az alkalomból beszélgettünk a Mallorcán élő művésszel.

Az operatörténet egyik leghíresebb Scarpiája - közel négyszázszor öltötte magára a római rendőrfőnök szerepét a Toscában. Drámai baritonja tekintélyt parancsoló. Idestova huszonöt éve a Metropolitan Opera évadnyitó előadásainak sztárja, a nemzetközi operaszínpadok visszatérő vendége. Juan Pons hatvannégy évesen a Don Pasquale címszerepével gazdagította repertoárját: Budapesten a Tavaszi Fesztivál keretében debütált Donizetti híres vígoperájában Miklósa Erika partnereként. Ebből az alkalomból beszélgettünk a Mallorcán élő művésszel.

*

Magyar Narancs: A Don Pasquale az első kirándulása Donizetti vígoperájába.

Juan Pons: Némi kétségek közt vállaltam el a budapesti premiert, mert több mint negyvenéves pályafutásom során elkerült a Don Pasquale. Végül megbarátkoztam a karakterrel: mondhatni felszabadultan, örömmel álltam hozzá. Volt némi előképem hozzá az opera buffa műfajában a Gianni Schicchi révén, amit sokszor énekeltem. Kettős értelemben is debütáltam Budapesten, egyrészt a csodálatos operaházban, másrészt Don Pasquale szerepében. Bevallom, féltem a Hadaró duettől, de a kezdeti szorongáson átsegített Miklósa Erika csodálatos partnersége és a karmester.

MN: Miklósa Erikával először énekelt együtt, ezzel szemben Marton Évával, Tokody Ilonával összeszokott partnerek.

JP: Emlékezetes találkozások kötődnek hozzájuk. Marton Évával és José Carrerasszal Budapesten vettük fel a Tosca-lemezt. Volt némi nézeteltérés közöttünk, amikor a Metropolitan Operában a Toscában egy pofont adott nekem... Ennek ellenére megmaradt a barátság Évával és a férjével, Marton Zoltánnal. Mindkettőnk számára nagy megtiszteltetés volt, amikor két éve együtt vehettük át a barcelonai Teatro Liceu aranyérmét. Tokody Ilonával a madridi Zarzuela színházban debütáltam a Simon Boccanegrában, majd A trubadúrt, a Gianni Schicchit, A köpenyt, a Falstaffot énekeltük együtt. Vele is nagyon meleg, baráti kapcsolat alakult ki.

MN: A barcelonai Teatro Liceu gyermekének is nevezik. Ott indult az énekesi karrierje az opera kórusának szólistájaként.

JP: 1960-ban kezdtem a Liceu kórusában énekelni. Négy év után szólista lettem, és kisebb szerepeket kaptam. Akkoriban még basszus voltam. Gyakorlatilag a Liceuban nevelkedtem, nőttem fel a közönség és nem utolsósorban Montserrat Caballé védelmező szárnyai alatt.

MN: Caballé hatására váltott basszusról baritonra. Hogyan történt?

JP: Soha nem felejtem el, az Aidát játszottuk éppen. Előadás után az öltözőjébe hívott, és azt mondta, másnap vár az otthonában. Elképzelni sem tudtam, mit akar tőlem. Elénekeltette velem a Traviata bariton szólamait, majd azt mondta, holnaptól a baritonok között a helyed. Akkor úgy éreztem, hogy hiábavaló volt az addigi munkám, aztán az idő igazolta, hogy rosszul gondoltam.

MN: Ön arról híres, hogy nemcsak hangilag törekszik tökéletességre, hanem a színjátékban is.

JP: Ha csak Scarpia szerepét veszem, amit a legtöbbször énekeltem, nem elég hozzá egy bizonyos hangi adottság: drámai erő, valódi beleélés nélkül képtelenség megformálni. Mint ahogy Puccini mellett minden Verdi-szerep a Nabuccótól a Rigolettóig, a Simon Boccanegrától a Falstaffig bizonyos előadói kvalitásokat és lelki érettséget igényel.

MN: 1980-ban a Giorgio Strehler rendezte Falstaff-előadással indult a nemzetközi karrierje a milánói Scalában.

JP: Valóban sokat köszönhetek Strehler mesternek és Lorin Maazel karmesternek csakúgy, mint Zeffirellinek, aki nem sokkal később a Bajazzókban rendezett szintén a Scalában. Strehlertől tanultam az értelmezés-központú megközelítést, hogy a partitúra eléneklésén túl valódi kihívásnak tekintsem a találkozásokat egy adott szereppel. Egyazon jelentőség kell, hogy megillesse az operában a kimondott szavakat az énekkel. Lényegében minden színpadi történet, így az opera is alapvető emberi érzések fonalán szövődik: szomorúság, féltékenység, szenvedély, szerelem - emberi küzdelmek. Ha nem adod bele magadat teljesen, akkor minden megmarad az illusztrálás szintjén.

MN: Mi a véleménye a rendezőközpontú operajátszásról, ami ellen sok énekes tiltakozik?

JP: Szerencsére nekem és az én nemzedékemnek még megadattak olyan valódi mesterek, mint Strehler, Zeffirelli, Ronconi. Nem tartom jó tendenciának, amikor egyes rendezők az önmegvalósítás oltárán feláldozzák a zenét, az énekeseket. Nem látom értelmét, amikor azt kérik tőlem, hogy tökéletesen az ellenkezőjét csináljam annak, amiről éppen énekelek. Mint ahogy az indokolatlan vetkőzéseket sem szeretem a színpadon.

MN: Ön már megengedheti, hogy ellentmondjon vagy visszaadjon egy szerepet, ha nem ért egyet a rendezői koncepcióval.

JP: Valóban. Az intimitásnak is van határa. Nem mintha nem vettem volna már részt olyan produkcióban, amivel nem értettem egyet. Ilyenkor marad az emberben egy keserű szájíz, és ez kihat a teljesítményére, a hangjára, az összhatásra. Nincs annál elkeserítőbb élmény, mint amikor elégedetlenül vagy kénytelen elhagyni a színházat egy előadás végén. Istennek hála kevés ilyen alkalom volt a pályafutásom során. Manapság egyre gyakrabban előfordul, hogy a közönség kéri a panaszkönyvet, és a tiltakozását fejezi ki az öncélú modernizálás ellen.

MN: Miben lát különbséget a mai feltörekvő operaénekesek és a saját nemzedéke között?

JP: Képzésben és felfogásban mindenképpen. Az én nemzedékem tagjainak még fokról fokra meg kellett mászniuk azt a bizonyos mágikus létrát. Manapság az élet sok területén egyszerűen megszűnt a fokozatosság, a lépésről lépésre való előrehaladás elve. Mindenki "Adj Uram, de rögtön!" alapon azonnali sikert akar befektetett munka, áldozatok és lemondások nélkül. Közben éppen az vész el, ami az egészben a legszebb: a tapasztalatszerzés öröme. Ezért születnek manapság hullócsillagsorsú sztárok. Sokszor elég, ha valakinek megnyerő az arca, vonzó a külseje, és van hozzá némi hangja. A többi majd jön magától - gondolják. Pár évre valóban elegendő mindez, de a hosszú távú fennmaradáshoz édeskevés. Összességében azt látom, hogy rengeteg áttételes információt megszereznek a mai fiatal énekesek a konzervatóriumban, lemezfelvételeken, az interneten keresztül, de a gyakorlatot meg akarják spórolni.

MN: Mindezt tanári tapasztalok alapján is mondja? Amennyire tudom, Zürichben és a Metropolitan Operában kurzusokat tart kezdő énekeseknek.

JP: Amikor csak időm engedi két előadás, két utazás között, szívesen foglalkozom növendékekkel. Nem tartom magamat pedagógusnak a szó klasszikus értelmében. Időnként felkérnek operaházak, zeneiskolák mesterkurzusokra, meghallgatásokra, amit szívesen vállalok.

MN: Negyvenkét év aktív énekléssel a háta mögött nem tervezi még a visszavonulást?

JP: Olykor megfordul a fejemben, hogy élhetnék békességben a családommal Mallorcán. Minek is kell hónapokig utazgatnom, idegen helyeken ébrednem? Bizonyára még hajt a vérem. Az olyan, hangilag megterhelő szerepeket, mint a Rigoletto, levettem a repertoáromról. Egyik kedvencemet, a Bajazzókat hamarosan Genovában énekelem. Puccini Triptichonját Buenos Airesben, a Nabuccót Taorminában, a Toscát Rio de Janeiróban. A mallorcai operafesztiválon, amelynek a művészeti igazgatója vagyok, koncertszerű előadásban mutatjuk be a Don Pasqualét. Nagy örömömre Miklósa Erika elvállalta a felkérést Norina szerepére.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.