"Megszűnt a fokozatosság" - Juan Pons operaénekes

Film

Az operatörténet egyik leghíresebb Scarpiája - közel négyszázszor öltötte magára a római rendőrfőnök szerepét a Toscában. Drámai baritonja tekintélyt parancsoló. Idestova huszonöt éve a Metropolitan Opera évadnyitó előadásainak sztárja, a nemzetközi operaszínpadok visszatérő vendége. Juan Pons hatvannégy évesen a Don Pasquale címszerepével gazdagította repertoárját: Budapesten a Tavaszi Fesztivál keretében debütált Donizetti híres vígoperájában Miklósa Erika partnereként. Ebből az alkalomból beszélgettünk a Mallorcán élő művésszel.

Az operatörténet egyik leghíresebb Scarpiája - közel négyszázszor öltötte magára a római rendőrfőnök szerepét a Toscában. Drámai baritonja tekintélyt parancsoló. Idestova huszonöt éve a Metropolitan Opera évadnyitó előadásainak sztárja, a nemzetközi operaszínpadok visszatérő vendége. Juan Pons hatvannégy évesen a Don Pasquale címszerepével gazdagította repertoárját: Budapesten a Tavaszi Fesztivál keretében debütált Donizetti híres vígoperájában Miklósa Erika partnereként. Ebből az alkalomból beszélgettünk a Mallorcán élő művésszel.

*

Magyar Narancs: A Don Pasquale az első kirándulása Donizetti vígoperájába.

Juan Pons: Némi kétségek közt vállaltam el a budapesti premiert, mert több mint negyvenéves pályafutásom során elkerült a Don Pasquale. Végül megbarátkoztam a karakterrel: mondhatni felszabadultan, örömmel álltam hozzá. Volt némi előképem hozzá az opera buffa műfajában a Gianni Schicchi révén, amit sokszor énekeltem. Kettős értelemben is debütáltam Budapesten, egyrészt a csodálatos operaházban, másrészt Don Pasquale szerepében. Bevallom, féltem a Hadaró duettől, de a kezdeti szorongáson átsegített Miklósa Erika csodálatos partnersége és a karmester.

MN: Miklósa Erikával először énekelt együtt, ezzel szemben Marton Évával, Tokody Ilonával összeszokott partnerek.

JP: Emlékezetes találkozások kötődnek hozzájuk. Marton Évával és José Carrerasszal Budapesten vettük fel a Tosca-lemezt. Volt némi nézeteltérés közöttünk, amikor a Metropolitan Operában a Toscában egy pofont adott nekem... Ennek ellenére megmaradt a barátság Évával és a férjével, Marton Zoltánnal. Mindkettőnk számára nagy megtiszteltetés volt, amikor két éve együtt vehettük át a barcelonai Teatro Liceu aranyérmét. Tokody Ilonával a madridi Zarzuela színházban debütáltam a Simon Boccanegrában, majd A trubadúrt, a Gianni Schicchit, A köpenyt, a Falstaffot énekeltük együtt. Vele is nagyon meleg, baráti kapcsolat alakult ki.

MN: A barcelonai Teatro Liceu gyermekének is nevezik. Ott indult az énekesi karrierje az opera kórusának szólistájaként.

JP: 1960-ban kezdtem a Liceu kórusában énekelni. Négy év után szólista lettem, és kisebb szerepeket kaptam. Akkoriban még basszus voltam. Gyakorlatilag a Liceuban nevelkedtem, nőttem fel a közönség és nem utolsósorban Montserrat Caballé védelmező szárnyai alatt.

MN: Caballé hatására váltott basszusról baritonra. Hogyan történt?

JP: Soha nem felejtem el, az Aidát játszottuk éppen. Előadás után az öltözőjébe hívott, és azt mondta, másnap vár az otthonában. Elképzelni sem tudtam, mit akar tőlem. Elénekeltette velem a Traviata bariton szólamait, majd azt mondta, holnaptól a baritonok között a helyed. Akkor úgy éreztem, hogy hiábavaló volt az addigi munkám, aztán az idő igazolta, hogy rosszul gondoltam.

MN: Ön arról híres, hogy nemcsak hangilag törekszik tökéletességre, hanem a színjátékban is.

JP: Ha csak Scarpia szerepét veszem, amit a legtöbbször énekeltem, nem elég hozzá egy bizonyos hangi adottság: drámai erő, valódi beleélés nélkül képtelenség megformálni. Mint ahogy Puccini mellett minden Verdi-szerep a Nabuccótól a Rigolettóig, a Simon Boccanegrától a Falstaffig bizonyos előadói kvalitásokat és lelki érettséget igényel.

MN: 1980-ban a Giorgio Strehler rendezte Falstaff-előadással indult a nemzetközi karrierje a milánói Scalában.

JP: Valóban sokat köszönhetek Strehler mesternek és Lorin Maazel karmesternek csakúgy, mint Zeffirellinek, aki nem sokkal később a Bajazzókban rendezett szintén a Scalában. Strehlertől tanultam az értelmezés-központú megközelítést, hogy a partitúra eléneklésén túl valódi kihívásnak tekintsem a találkozásokat egy adott szereppel. Egyazon jelentőség kell, hogy megillesse az operában a kimondott szavakat az énekkel. Lényegében minden színpadi történet, így az opera is alapvető emberi érzések fonalán szövődik: szomorúság, féltékenység, szenvedély, szerelem - emberi küzdelmek. Ha nem adod bele magadat teljesen, akkor minden megmarad az illusztrálás szintjén.

MN: Mi a véleménye a rendezőközpontú operajátszásról, ami ellen sok énekes tiltakozik?

JP: Szerencsére nekem és az én nemzedékemnek még megadattak olyan valódi mesterek, mint Strehler, Zeffirelli, Ronconi. Nem tartom jó tendenciának, amikor egyes rendezők az önmegvalósítás oltárán feláldozzák a zenét, az énekeseket. Nem látom értelmét, amikor azt kérik tőlem, hogy tökéletesen az ellenkezőjét csináljam annak, amiről éppen énekelek. Mint ahogy az indokolatlan vetkőzéseket sem szeretem a színpadon.

MN: Ön már megengedheti, hogy ellentmondjon vagy visszaadjon egy szerepet, ha nem ért egyet a rendezői koncepcióval.

JP: Valóban. Az intimitásnak is van határa. Nem mintha nem vettem volna már részt olyan produkcióban, amivel nem értettem egyet. Ilyenkor marad az emberben egy keserű szájíz, és ez kihat a teljesítményére, a hangjára, az összhatásra. Nincs annál elkeserítőbb élmény, mint amikor elégedetlenül vagy kénytelen elhagyni a színházat egy előadás végén. Istennek hála kevés ilyen alkalom volt a pályafutásom során. Manapság egyre gyakrabban előfordul, hogy a közönség kéri a panaszkönyvet, és a tiltakozását fejezi ki az öncélú modernizálás ellen.

MN: Miben lát különbséget a mai feltörekvő operaénekesek és a saját nemzedéke között?

JP: Képzésben és felfogásban mindenképpen. Az én nemzedékem tagjainak még fokról fokra meg kellett mászniuk azt a bizonyos mágikus létrát. Manapság az élet sok területén egyszerűen megszűnt a fokozatosság, a lépésről lépésre való előrehaladás elve. Mindenki "Adj Uram, de rögtön!" alapon azonnali sikert akar befektetett munka, áldozatok és lemondások nélkül. Közben éppen az vész el, ami az egészben a legszebb: a tapasztalatszerzés öröme. Ezért születnek manapság hullócsillagsorsú sztárok. Sokszor elég, ha valakinek megnyerő az arca, vonzó a külseje, és van hozzá némi hangja. A többi majd jön magától - gondolják. Pár évre valóban elegendő mindez, de a hosszú távú fennmaradáshoz édeskevés. Összességében azt látom, hogy rengeteg áttételes információt megszereznek a mai fiatal énekesek a konzervatóriumban, lemezfelvételeken, az interneten keresztül, de a gyakorlatot meg akarják spórolni.

MN: Mindezt tanári tapasztalok alapján is mondja? Amennyire tudom, Zürichben és a Metropolitan Operában kurzusokat tart kezdő énekeseknek.

JP: Amikor csak időm engedi két előadás, két utazás között, szívesen foglalkozom növendékekkel. Nem tartom magamat pedagógusnak a szó klasszikus értelmében. Időnként felkérnek operaházak, zeneiskolák mesterkurzusokra, meghallgatásokra, amit szívesen vállalok.

MN: Negyvenkét év aktív énekléssel a háta mögött nem tervezi még a visszavonulást?

JP: Olykor megfordul a fejemben, hogy élhetnék békességben a családommal Mallorcán. Minek is kell hónapokig utazgatnom, idegen helyeken ébrednem? Bizonyára még hajt a vérem. Az olyan, hangilag megterhelő szerepeket, mint a Rigoletto, levettem a repertoáromról. Egyik kedvencemet, a Bajazzókat hamarosan Genovában énekelem. Puccini Triptichonját Buenos Airesben, a Nabuccót Taorminában, a Toscát Rio de Janeiróban. A mallorcai operafesztiválon, amelynek a művészeti igazgatója vagyok, koncertszerű előadásban mutatjuk be a Don Pasqualét. Nagy örömömre Miklósa Erika elvállalta a felkérést Norina szerepére.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.