Film

Megtört város

  • - köves -
  • 2013. március 7.

Film

Ennyi figyelmet, szerető gondoskodást rég szentelt film Manhattan hídjainak. Hogy erre miért pont egy krimiben kerül sor, legalább akkora rejtély, mint amiben Mark Wahlberg találja magát mint magándetektívvé visszaminősített zsaru, akire rájár a rúd meg Russell Crowe mint New York korrupt mosolyú polgármestere. Perdöntő statisztikáink vannak arra nézve (egy széfben őrizzük a Brooklyn Bridge lábánál), hogy az amerikai film egy bizonyos válfajánál (az egyszerűség kedvéért nevezzük kriminek) a zárt ajtók mögött farkasszemet néző férfiak közül mindig az a hunyó, a báránybőrbe bújt farkas, aki kitölti a whiskeyt. A másik pedig, az, aki hárít, hogy köszöni, de ő nem iszik, előbb-utóbb mégiscsak inni fog. Iszik, átverik, rájön, hülyén néz, de a titkárnője bízik benne. Autója üldözéses hajsza során totálkárt szenved, átverik, hülyén néz, világszép nőjétől elhidegül, de a titkárnője még mindig bízik benne. És így tovább, míg végül, dacára a sok hülye nézésnek, valakit sikerül lelepleznie. Filmek tucatjai tanúsítják, hogy whiskeyt közszolgától elfogadni veszélyes: hülye nézést és majdnem teljes ellehetetlenülést okoz. Igaz, a másik oldalon meg ott van a bajban mindig kicsit megszépülő titkárnők örök hűsége és szeretete. A Megtört város azonban nem egy közszolgálati tucatthriller, dehogy. Bár majd minden a fentiek szerint alakul, a rendező simán túllép a sémán, s mintegy jelezve különutasságát bármilyen helyzetben, mindenféle ürügy nélkül képes New York-i hidakat mutogatni. A szabvány thrillerkülső lírai híd-költeményt takar.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.