Film

Megtört város

  • - köves -
  • 2013. március 7.

Film

Ennyi figyelmet, szerető gondoskodást rég szentelt film Manhattan hídjainak. Hogy erre miért pont egy krimiben kerül sor, legalább akkora rejtély, mint amiben Mark Wahlberg találja magát mint magándetektívvé visszaminősített zsaru, akire rájár a rúd meg Russell Crowe mint New York korrupt mosolyú polgármestere. Perdöntő statisztikáink vannak arra nézve (egy széfben őrizzük a Brooklyn Bridge lábánál), hogy az amerikai film egy bizonyos válfajánál (az egyszerűség kedvéért nevezzük kriminek) a zárt ajtók mögött farkasszemet néző férfiak közül mindig az a hunyó, a báránybőrbe bújt farkas, aki kitölti a whiskeyt. A másik pedig, az, aki hárít, hogy köszöni, de ő nem iszik, előbb-utóbb mégiscsak inni fog. Iszik, átverik, rájön, hülyén néz, de a titkárnője bízik benne. Autója üldözéses hajsza során totálkárt szenved, átverik, hülyén néz, világszép nőjétől elhidegül, de a titkárnője még mindig bízik benne. És így tovább, míg végül, dacára a sok hülye nézésnek, valakit sikerül lelepleznie. Filmek tucatjai tanúsítják, hogy whiskeyt közszolgától elfogadni veszélyes: hülye nézést és majdnem teljes ellehetetlenülést okoz. Igaz, a másik oldalon meg ott van a bajban mindig kicsit megszépülő titkárnők örök hűsége és szeretete. A Megtört város azonban nem egy közszolgálati tucatthriller, dehogy. Bár majd minden a fentiek szerint alakul, a rendező simán túllép a sémán, s mintegy jelezve különutasságát bármilyen helyzetben, mindenféle ürügy nélkül képes New York-i hidakat mutogatni. A szabvány thrillerkülső lírai híd-költeményt takar.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.