Film

Megtört város

  • - köves -
  • 2013. március 7.

Film

Ennyi figyelmet, szerető gondoskodást rég szentelt film Manhattan hídjainak. Hogy erre miért pont egy krimiben kerül sor, legalább akkora rejtély, mint amiben Mark Wahlberg találja magát mint magándetektívvé visszaminősített zsaru, akire rájár a rúd meg Russell Crowe mint New York korrupt mosolyú polgármestere. Perdöntő statisztikáink vannak arra nézve (egy széfben őrizzük a Brooklyn Bridge lábánál), hogy az amerikai film egy bizonyos válfajánál (az egyszerűség kedvéért nevezzük kriminek) a zárt ajtók mögött farkasszemet néző férfiak közül mindig az a hunyó, a báránybőrbe bújt farkas, aki kitölti a whiskeyt. A másik pedig, az, aki hárít, hogy köszöni, de ő nem iszik, előbb-utóbb mégiscsak inni fog. Iszik, átverik, rájön, hülyén néz, de a titkárnője bízik benne. Autója üldözéses hajsza során totálkárt szenved, átverik, hülyén néz, világszép nőjétől elhidegül, de a titkárnője még mindig bízik benne. És így tovább, míg végül, dacára a sok hülye nézésnek, valakit sikerül lelepleznie. Filmek tucatjai tanúsítják, hogy whiskeyt közszolgától elfogadni veszélyes: hülye nézést és majdnem teljes ellehetetlenülést okoz. Igaz, a másik oldalon meg ott van a bajban mindig kicsit megszépülő titkárnők örök hűsége és szeretete. A Megtört város azonban nem egy közszolgálati tucatthriller, dehogy. Bár majd minden a fentiek szerint alakul, a rendező simán túllép a sémán, s mintegy jelezve különutasságát bármilyen helyzetben, mindenféle ürügy nélkül képes New York-i hidakat mutogatni. A szabvány thrillerkülső lírai híd-költeményt takar.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.