Gengszterosztag

  • 2013. március 7.

Film

A hatvanas évektől egy ideig azt lehetett hinni, hogy az ún. műfaji filmek végképp kinőtték a fekete-fehér, jó-rossz stb. ellentétpárokkal leírható konfliktusábrázolás kliséit.Hogy nem számít többé komoly (nemhogy művésznek vagy alkotónak, hanem) szakembernek, iparosnak sem az, aki még egyszer az életben azt a sztorit akarja eladni, hogy vannak a rosszfiúk, akik azért gonoszak, mert gonoszak, és vannak a jófiúk, akik meg azért jók, mert jók; utóbbiak elbánnak az előbbiekkel, aztán ellovagolnak (autóznak stb.) a naplementébe. Pedig bizonyos Ruben Fleischer most ezzel házal. Feltalálta a hollywoodi szupersztárokkal forgatott B filmet. Egy Sean Pennből, egy Ryan Goslingból is képes volt kihozni a komolyan egy percig sem vehető sablonfigurát, agyatlan vérfürdővel próbálva elkendőzni ostoba és perverz filmjének dramaturgiai hiányosságait.

A történet veleje, hogy a negyvenes évek Los Angeles-i főgengszterét (aki a politikusi-rendőri-igazságszolgáltatási garnitúrát csaknem a maga teljességében korrumpálta már) egy különleges rendőri egység fékezi meg, tökéletesen törvénytelen, ámde a főgonosz ellenében egyedül hatékony eszközökkel. A kéjjel, szuperközeliben bemutatott, sőt jobbára le is lassított kivégzések és öldöklések a maguk primitív és színpadias hiteltelenségében voltaképpen nevetségesek volnának, ha nem sugározna a film minden egyes kockájából az erőszak imádata, a törvényfelettiség (alibiből előadott humanista lózungokkal és giccses, érzelgős jelenetekkel ellensúlyozni hasztalanul próbált) csodálata.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.