Film

Menő fejek

Guy Ritchie: Az U.N.C.L.E. embere

Film

Vészesen fogynak a békében nyugvó hidegháborús kémsorozatok: elesett a The Man from U.N.C.L.E. is, mozifilm lett a hatvanas évek Nyugaton népszerű spy-fi (magyarul: kém-fi) tévésorozatából, mely a nagy tülekedésben az új Mission Impossible és a friss James Bond közé beszuszakolva jött a világra.

Az eredeti produkció presztízsét csak növeli, hogy maga Ian Fleming is bedolgozott a csillagos-sávos szuperügynököt egy sarlós-kalapácsos mesterkémmel összepárosító, bondosan megbolondított sorozatba. Ma nagy keletje van az ilyesminek, efelől a filmváltozatra felkért, de idő előtt eltávozó rendezők névsora (Q. Tarantino, S. Soderbergh) sem hagy kétséget. Végül G. Ritchie tartott ki legtovább, ő egészen a forgatásig eljutott, sőt, végig is csinálta a Nápolyig ívelő produkciót, ami igazán örömteli, hiszen Ri­tchie-nek mindene a keménykötésű férfiak közötti, stílusosan elkövetett macsó marháskodás, mely hol hasba rúgásba, hol koccintásba torkollik. S erre itt nagy szükség van, sőt, másra sincsen szükség, de ami játszva ment Ritchie-nek britesen és parasztosan (vagy viktoriánus stílben), az valahogy nem megy olaszosan, retróban és pepitában. Hogy ez most nem jött össze, hogy a lazaság inkább kimódolt, mintsem szívből-térdből jövő, hogy az amcsi–ruszki adok-kapok sosem pörög fel igazán, hogy a náci doktor és az olasz retró dekor csak gyenge utánzatok, hogy a bájgúnárosan behízelgő korabeli slágerek (éljen Peppino Ga­gliardi, Luigi Tenco és Tom Zé!) ezerszer menőbbek, mint a főfiúk (Henry „Superman” Cavill, Armie Hammer) bármely cselekedete, szóval ez mind, a film összes rokonszenves hibája és kihagyott ziccere tulajdonképpen Ritchie képességeit dicséri. Most látszik csak igazán, amikor nem megy semmi, hogy amit ez az ember korábban mint jó epigon vagy eredeti tehetség (ez még mindig vita tárgya) oly sikeresen alkalmazott, azt milyen nehéz is jól csinálni. Ami összejött minden idők egyetlen és legjobb magyar James Bond-filmjének, az sehogyan sem akar összejönni Ritchie-nek: Az oroszlán ugrani készül (bemutató: 1969) szinte mindenben – nácikban, Bujtor Istvánban, autós üldözésben, világ-összeesküvésben – ráver Az U.N.C.L.E emberére, a csajokról már nem is beszélve. Mégis, hogy gondolhatta azt bárki is, hogy Medveczky Ilonát és Psota Irént Alicia Vikanderrel és Elizabeth Debickivel ki lehet váltani?

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.