Film

Menő fejek

Guy Ritchie: Az U.N.C.L.E. embere

Film

Vészesen fogynak a békében nyugvó hidegháborús kémsorozatok: elesett a The Man from U.N.C.L.E. is, mozifilm lett a hatvanas évek Nyugaton népszerű spy-fi (magyarul: kém-fi) tévésorozatából, mely a nagy tülekedésben az új Mission Impossible és a friss James Bond közé beszuszakolva jött a világra.

Az eredeti produkció presztízsét csak növeli, hogy maga Ian Fleming is bedolgozott a csillagos-sávos szuperügynököt egy sarlós-kalapácsos mesterkémmel összepárosító, bondosan megbolondított sorozatba. Ma nagy keletje van az ilyesminek, efelől a filmváltozatra felkért, de idő előtt eltávozó rendezők névsora (Q. Tarantino, S. Soderbergh) sem hagy kétséget. Végül G. Ritchie tartott ki legtovább, ő egészen a forgatásig eljutott, sőt, végig is csinálta a Nápolyig ívelő produkciót, ami igazán örömteli, hiszen Ri­tchie-nek mindene a keménykötésű férfiak közötti, stílusosan elkövetett macsó marháskodás, mely hol hasba rúgásba, hol koccintásba torkollik. S erre itt nagy szükség van, sőt, másra sincsen szükség, de ami játszva ment Ritchie-nek britesen és parasztosan (vagy viktoriánus stílben), az valahogy nem megy olaszosan, retróban és pepitában. Hogy ez most nem jött össze, hogy a lazaság inkább kimódolt, mintsem szívből-térdből jövő, hogy az amcsi–ruszki adok-kapok sosem pörög fel igazán, hogy a náci doktor és az olasz retró dekor csak gyenge utánzatok, hogy a bájgúnárosan behízelgő korabeli slágerek (éljen Peppino Ga­gliardi, Luigi Tenco és Tom Zé!) ezerszer menőbbek, mint a főfiúk (Henry „Superman” Cavill, Armie Hammer) bármely cselekedete, szóval ez mind, a film összes rokonszenves hibája és kihagyott ziccere tulajdonképpen Ritchie képességeit dicséri. Most látszik csak igazán, amikor nem megy semmi, hogy amit ez az ember korábban mint jó epigon vagy eredeti tehetség (ez még mindig vita tárgya) oly sikeresen alkalmazott, azt milyen nehéz is jól csinálni. Ami összejött minden idők egyetlen és legjobb magyar James Bond-filmjének, az sehogyan sem akar összejönni Ritchie-nek: Az oroszlán ugrani készül (bemutató: 1969) szinte mindenben – nácikban, Bujtor Istvánban, autós üldözésben, világ-összeesküvésben – ráver Az U.N.C.L.E emberére, a csajokról már nem is beszélve. Mégis, hogy gondolhatta azt bárki is, hogy Medveczky Ilonát és Psota Irént Alicia Vikanderrel és Elizabeth Debickivel ki lehet váltani?

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.