képes beszéd

Mickey egér cipőcskéi

Film

Ha Németország gyönyörű történelmi városait igyekszik bejárni az ember, Würzburg, Bamberg vagy Nürnberg aligha kerülhető el. Ám a nagy kaland veszélyeket is rejt.

Mert akár Würzburgból, akár Bambergből igyekszel Nürnberg felé (vagy épp fordítva), akaratlanul is belebotlasz Herzogenaurach városába, az pedig kész Bermuda-háromszög (egyik csúcsán az Adidasszal, a másikon a Pumával, a harmadikon, ezt nem fogják elhinni, de a Nike-val). Az egészet úgy kell elképzelni, hogy tágas teraszokon üldögélnek a bürgerek az Aurach egyik és másik partján, miközben vaskos káromkodásokat vágnak egymás fejéhez (mint blöde Kuh, Kruzifix, durvább esetben Herr Gott) – meg cipőket. Mindezt, ha most rajzfilmet ajánlanánk, két rosszcsont rókafi, Rudi és Adi vezetésével tennék. De rajzfilmet csak valamivel lejjebb ajánlunk, ezért nem elképzelni kell a dolgot, hanem megnézni a Disney+-on a Sneakerháborúk: Adidas vs. Puma című dokumentumfilm-sorozatot, amely Adolf és Rudolf Dassler testvérháborújának történetével kecsegtet. Rudi a Puma, Adi az Adidas. „A sorozat felfedi elszakadásuk okát, valamint azt, hogy hogyan újították meg a sportkultúrát, versengésük miként formálta át a sport­cipőipart” – ígéri a sillabusz, azt is közölve, hogy „személyes konfliktusuk az atlétikai világ feletti uralomért vívott csatává nőtte ki magát”. Mondhatnám, hogy alig várjuk, de már április 2. óta megy a mondott szolgáltatónál, így a sorozat vár minket nagyon.

Maradván még Disneylandben, van itt április 17-re egy krimisorozat is. S méghozzá a babaarcú Holliday Graingerrel (képünkön) a főszerepben. Lévén angol a dolgozat, egy dolgot tuti biztosra lehet venni: ha gyerek vagy, most bajba kerülsz! Feltűnt már önöknek, hogy az angol krimikben mindig a szegény gyerekeket nyírják (többször ki)? Most anyuka elengedi kilencéves kislányát, a kis Luciát egy pizsamapartira az új barátnőjével, mert annak frissen megismert édesanyja olyan megbízhatónak látszik. De nyilván nem az! Nevezzük egyenest megbízhatatlannak, hiszen Lucia eltűnik… Ugye, milyen angol?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.