Film

Műkincsvadászok

  • 2014. április 7.

Film

Végéhez közeledik a II. világháború. Egy már nem éppen katonakorú férfiakból - régészekből, restaurátorokból, művészekből- álló kis amerikai csoport azzal érkezik Európa nyugati frontjára, hogy megmentse a nácik zsákmányául esett műkincseket.

A veszély kétirányú: egyfelől az utóvédharcokat vívó nácik valóban végrehajthatják a Führer parancsát, amely szerint a háború elvesztése esetén mindent meg kell semmisíteni, másfelől a keletről érkező oroszok is hevesen kutatják a milliós nagyságrendben elzabrált műtárgyakat, kevéssé érdeklődve törvényes tulajdonosuk kilétéről. A cél nemes: az emberiség olykor életeknél is fontosabb kultúrájának megőrzése, illetve igazságtétel a megraboltaknak. Ilyen azelőtt sosem volt, a háborúk eladdig szabad rablásba torkollottak. Tehát az önfeláldozó műkincsmentőkről remek filmet is lehetett volna készíteni.

Csak ízlés kellett volna hozzá. De ahogy a filmbéli műértőnek probléma megkülönböztetni egy Monet-t egy Vermeertől (a magyar szinkron szerint: vermer), úgy nem ért a derék George Clooney (rendező, főszereplő, producer) sem egyebet az egészből, mint hogy itten kalandfilmet lehet forgatni. Nem baj, ha kevésbé akciódús a ma megszokottnál, mert a sok nagy sztár, a sok, elemisták számára agyonmagyarázott humanizmus és az emberiség kulturális örökségéről szájba rágott jelszó majd azt a benyomást fogja kelteni, hogy itt valami nagy dolgot, egy hű, de true storyt látunk. Pazarlóan összehordott porcelánboltjában öntudatlan forgolódása közben a filmsztár önnön snájdigságát teszi kirakatba.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.