Film

Műkincsvadászok

  • 2014. április 7.

Film

Végéhez közeledik a II. világháború. Egy már nem éppen katonakorú férfiakból - régészekből, restaurátorokból, művészekből- álló kis amerikai csoport azzal érkezik Európa nyugati frontjára, hogy megmentse a nácik zsákmányául esett műkincseket.

A veszély kétirányú: egyfelől az utóvédharcokat vívó nácik valóban végrehajthatják a Führer parancsát, amely szerint a háború elvesztése esetén mindent meg kell semmisíteni, másfelől a keletről érkező oroszok is hevesen kutatják a milliós nagyságrendben elzabrált műtárgyakat, kevéssé érdeklődve törvényes tulajdonosuk kilétéről. A cél nemes: az emberiség olykor életeknél is fontosabb kultúrájának megőrzése, illetve igazságtétel a megraboltaknak. Ilyen azelőtt sosem volt, a háborúk eladdig szabad rablásba torkollottak. Tehát az önfeláldozó műkincsmentőkről remek filmet is lehetett volna készíteni.

Csak ízlés kellett volna hozzá. De ahogy a filmbéli műértőnek probléma megkülönböztetni egy Monet-t egy Vermeertől (a magyar szinkron szerint: vermer), úgy nem ért a derék George Clooney (rendező, főszereplő, producer) sem egyebet az egészből, mint hogy itten kalandfilmet lehet forgatni. Nem baj, ha kevésbé akciódús a ma megszokottnál, mert a sok nagy sztár, a sok, elemisták számára agyonmagyarázott humanizmus és az emberiség kulturális örökségéről szájba rágott jelszó majd azt a benyomást fogja kelteni, hogy itt valami nagy dolgot, egy hű, de true storyt látunk. Pazarlóan összehordott porcelánboltjában öntudatlan forgolódása közben a filmsztár önnön snájdigságát teszi kirakatba.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.