Animációs film

Minyonok

Film

Vannak olyanok a filmtörténetben, akikről eddig úgy hittük, sosem lesz önálló filmjük. Ők az örök mellékszereplők, nagyrészt semmilyen narratív funkciójuk nincsen, nem viszik előre a cselekményt, csak kitöltik a holtidőt. Az Igorok, az őrült tudós segédei, a Renfieldek, a vámpírok szolgái, a birodalmi rohamosztagosok, a Bond-gonoszok titkos bázisain idegesen rohangáló technikusok – komoly szerepük van a gonosz felemelkedésében, de sohasem méltatják érdemeiket.

Miután kaptunk néhány animációs filmet, ahol egy megtért gonosz a főszereplő (Megaagy, Gru), itt volt az ideje, hogy a segédek is megkapják a magukét – még ha mindennek végső soron semmi értelme sincs. Gru sárga szolgái, a minyonok eddig kizárólag némi plusz humorforrást igyekeztek biztosítani (mely főképp a kortárs animációs filmek által gyakran magukra hagyott gyerekek szintjének óhajtott megfelelni). Az ötletesebb részek (az alternatív evolúció a szolgafaj kifejlődéséről) egy rövidfilmben elférnének, és a film első 10-15 percére koncentrálódnak. Ráadásul az alkotók, hogy legyen némi cselekmény, kénytelenek ki­emelni három főminyont, ami épp a lények lényegét veszi el: arctalanul feloldódni a gonoszt szolgáló sárga masszában (ami – lássuk be – elég ijesztő, ha bizonyos történelmi precedensekre gondolunk: a nép, amely vágyik az alávetettségre, és nem tud meglenni egy őt irányító zsarnok nélkül). Vannak persze sikertörténetek, amikor egy kisebb gonosz (Rozsomák, Xena) legendás és méltó főszereplővé válik, de minyonoknak ez aligha jön össze.

Forgalmazza az UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.