Két dobás

Mission: Impossible – Fantom protokoll

Film

Az előző három rész tartalmából: jön, lát, győz Tom. És akkor térjünk rá a negyedikre. Minden olyan kísérlet, mely a széria diszkreditálását célozná, ilyen előrehaladott korban nem lehet más, mint meglehetős utánlövés. Egy negyedik rész esetében csakis hazabeszélhet az ember; akinek nem jön be Tom Cruise mint alakváltó szuperügynök, az úgyis réges-rég elkapcsolt már, aki meg maradt, az nyilván nem önostorozásból tette, hanem mert bejön a főcímzene (Lalo Schifrin), és minden, ami utána jön, és mindenki, aki utána lő.

 

Némi budapesti (közelebbről: Keleti pályaudvar, érkezési oldal) előjáték után Tom kiverekszi magát egy orosz börtönből, s mivel mindezt Dean Martin Ain’t that a Kick in the Head című ómódi slágerére teszi, ezzel meg is van az első jó pont. Az animációs szuperhatalmak (Pixar) felől érkező Brad Bird (A hihetetlen család) lefegyverző pofátlansággal, egy élő szereplős Tom & Jerry-akciószekvenciával indítja a filmet. Aztán jönnek a kötelező kűrök: ami James Bondnál a „rázva, nem keverve”, az Ethan Huntnál „az ön küldetése, amennyiben elfogadja...”. Csak a miheztartás végett, csak hogy tudjuk, melyik sorozatban vagyunk. Mert máskülönben bajosan lehet az egyik ügynökfranchise-t megkülönböztetni a másiktól.

 


 

Az idei Missiont sem sok minden különbözteti meg mondjuk az utolsó Bondtól, ezért is kell menetrendszerűen előrángatni a régi kütyüket: ilyen régi kütyü például Simon Pegg, a sorozat Jar Jar Binkse, aki mint comic relief fungál, s irritáló, rossz szokása szerint egyes szám harmadik személyben hivatkozik magára. Noha Birdnek van egy-két (két) szellemes dobása, attól még messze járunk, hogy a rendezői kézjegyek domináljanak a sorozatban (világos, hogy David Fincher végül miért visszakozott a harmadik rész megrendezésétől). Ami viszont megkülönbözteti a negyedik részt az előző háromtól, az a világ legmagasabb épületének pókemberszerű megmászása és egy homokviharban elkövetett autós-gyalogos üldözés. Ha valaki egyszer a távoli jövőben arra vetemedik, hogy megírja az Akciófilmek 2000–2020 című szakdolgozatot, a Mission: Impossible 4-ből hitelt érdemlően megtudhatja, hol is tartott a műfaj a 2011/12-es tanévben. Mert mi tagadás: a Fantom protokoll egy csúcsmodell. Élvezeti értéke magas, főszereplője alacsony, története (jaj, veszélyben a világ!) jószerével semmi. Régi kedves hagyományai ezek a sorozatnak, miként az is, hogy már megint nem sikerült egy épkézláb főgonoszt felmutatni. Michael Nyqvist (Mikael Blomkvist A tetovált lány svéd verziójából) hiába az egyik legkelendőbb európai arc a piacon (Mads Mikkelsent is lekörözve), ha csak presztízsokokból és biodíszlet gyanánt van felléptetve. Nyqvist őrült zsenijénél egy közepes grafikus megoldás is izgalmasabb hatást keltett volna, miként az új csapattagok is haloványak. A 49 éves Tom Cruise-nak továbbra is egy fő ellensége akad: az Idő. Ám őt mégsem írhatták ki a plakátra.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.