Animációs film

Túlterhelés

Jankovics Marcell: Az ember tragédiája

  • Iványi Zsófia
  • 2011. december 15.

Film

Valahol az Úr megjelenése táján kezdünk feszengeni. Szóval elég hamar. A Jóisten ugyanis nem más, mint két, hol erősebben, hol gyengébben világító pötty a festett űrégbolton és Szilágyi Tibor öblös hangja. Van abban valami nyugtalanító, hogy egy mai műben pont ugyanúgy van ábrázolva a mindentudó, nagyhatalmú bölcs, mint egy 1982-esben (Fehérlófia). Még az elején vagyunk, a világ teremtése körüli zavaros időkben, még sem Éva, sem Ádám, sem eredendő bűn, Lucifer sem bújt elő valamelyik sötét sarokból, de lehet már tudni, hogy időutazás jön. S nem csak a mesében - az kit zavarna, elvégre azért vagyunk itt, hogy a klasszikus bölcseleteket hallgatva végignyargalásszunk a történelmi korokon -, hanem azon túl is: visz-szautazunk abba az időbe, amikor a Tragédia vászonra vitelének ötlete megfogant.

 

 


 

A nyolcvanas évek elején használatos módszerekkel készült animációs filmet 2011-ben bemutatni merész vállalkozás - végignézni sem piskóta. Az avíttas technológiát gyorsan meg lehet szokni, ám ha több mint két és fél óra a nosztalgiaparti, akkor lehet, hogy egy Mézga család-maraton jobban esne - és nem azért, mert Géza és Paula könnyebben emészthető problémákkal küszködött, mint az első emberpár, vagy mert Máris szomszéd is épp eléggé ördögi figura. Hanem mert róluk volt valami gondolva - még ha az a valami nem is túl fennkölt vagy mély. Ezzel szemben a hihetetlenül sűrű szövésű és helyenként kifejezetten szemet gyönyörködtető Tragédiá-t elnézve olybá tűnik, hogy túl azon, hogy ez egy alapmű, amit szeretni, tisztelni, ismerni és ismertetni kell, Jankovics Marcellnak nem sok dolog jutott eszébe róla, s ez azért baj. Ugyanakkor irodalmi adaptációknál, főleg remegve tisztelt klasszikusoknál nem ritka tünet. S bár a direktor már bizonyította, hogy fantasztikus érzékkel tud irodalmat varázsolni a vászonra, legfrissebb művében semmit sem látni abból a könnyedségből és játékosságból, ami aJános vitéz-t a valaha készült egész estés rajzfilmek legjobbjai közé emelte. Az pedig, hogy szemben a pár éve megrendelésre elkövetett csodaszarvasos merénylettel ezen a filmen egyértelműen látszik, hogy belső indíttatásból és az alkotó saját szája íze szerint készült, sajnos édeskevés ahhoz, hogy mi is örömünket leljük benne.

 

De valamilyen szinten még így, könnyedség, báj és gondolatok nélkül is működhetne a dolog - ez a szint viszont a lusta gimnazistáé. ' az, aki inkább gyorsan megnézi, mint hogy lassan elolvassa. Hát, a lusta gimnazista most duplán pórul jár. Egyrészt, mert Az ember tragédiájá-ban szöveg és látvány sokkal inkább egymás ellen, mint egymásért dolgozik: a mai fülnek kissé idegenül csengő jambusokat hihetetlenül részletgazdag, szimbólumokkal és utalásokkal csurig pakolt képsorok kísérik. Dévédéről, gyakori megállítások és újrázások segítségével talán értékelhetővé válhat ez a korokat, személyeket, történéseket és műalkotásokat egymásra hányó panoptikum, de moziban előbb-utóbb egy kulturálisan túlterhelt masszává áll össze, amit nemhogy élvezni, de figyelemmel kísérni is képtelenség.


A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.