Dokumentumfilm

Privát Mészöly

  • Svébis Bence
  • 2011. december 14.

Film

 


Egy fiatal filmes és egy ifjú irodalmár - Dér Asia és Gerőcs Péter - felkerekedtek, hogy utánajárjanak egy rég elhunyt író titkának. Úgy kezdődik ez, mint egy népmese, s mégis egy kiváló dokumentumfilm a vége.

 

Éppen kilencven éve született, s tíz éve hunyt el a huszadik századi magyar próza egyik legzárkózottabb és legnagyobb hatású alakja, Mészöly Miklós. Utánozni senki sem akarta, de pályatársainak művészetében fellelhető alkotásmódjának hatása. Úgy beszél róla ez a tucatnyi író és irodalomtörténész, mintha legtöbbjük Mészöly "csíkos matróztrikójából" bújt volna elő. Nádas, Esterházy, Krasznahorkai vagy éppen Pályi András: mind tanultak tőle valamit, ami egy életre szól. De nem csak ezt láthatjuk a 80 perces filmben. Első fénytörésben még csak az embert, a rejtélyes idegent, az írót, aki huncut, közvetlen mosollyal tekint vissza ránk - a szintén megszólaltatott - Móser Zoltán fényképeiről, mégis megfoghatatlan. Mintha ennek a képnek a varázstalanítását vállalta volna a film második fele, de az oszló ködben a világítótorony még titokzatosabbnak látszik. A mítosz tisztul, de rendíthetetlen marad.

 

A film maga - néhány technikai problémát leszámítva, mint a gyakran kifejezetten rossz hangosítás, vagy a ritkán, de akkor feltűnően jelentkező vágástechnikai malőrök - jól összerakott, ritmusos anyag. Szerkezete izgalmas, mivel úgy vannak egymás után illesztve a beszélők, hogy láthatóan ugyanarra a kérdésre reflektálnak, azt járják körül, s így mintha látatlanban is reagálnának egymásra. Érdekes látni a különböző Mészöly-élményeket, a néha egymásnak feszülő, eltérő emlékeket, melyekből egy ellentmondásos személyiség sziluettje rajzolódik ki előttünk. Persze itt minden személyes, szubjektív, sőt miként A tágasság iskolájában olvashatjuk: "Ahhoz képest, hogy tudatunk objektíven tükrözi a valóságot, elég sokat tévedünk".

 

Kino, november 24.


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.