Film

Mocsárvidék

  • 2015. július 12.

Film

Ha egy thriller felülnézetből mutatott természeti képekkel indul, akkor nem csupán kellemes feszültséget óhajt szolgáltatni a nézőnek, de magasabb összefüggések jelenlétére is felhívja a figyelmet: itt, kérem, meg lesz mondva, hogy miféle világban is ­élünk, s nemcsak a gyilkos lesz leleplezve, hanem az egész világ.

Ha a mű történelmi környezetben is játszódik, mondjuk, a francoizmusból éledező, ezernyi társadalmi feszültségtől robbanásveszélyes spanyol nyolcvanas években, akkor világos, hogy nem csak jobb életre vágyó serdülő lányok perverz gyil­kosának személyére derül fény, de a múlt súlyos örökségére és a(z ak­kori) jelen égető problémáira is, s e problémák megmérgezik majd a jövőt is (napjainkat).

Úgyhogy ehhez tartsa magát, aki valami csavaros eszű felderítésre, bravúros nyomozásra, izgalmas akciókra, váratlan fordulatokra számít. Ilyenek csak elvétve akadnak: a Mad­ridból a bánatos Andalúziába kiszálló két bánatos szerv (ismert rendőrklisé mindkettő) inkább csak ül valahol (kocsiban, kocsmában), várakozik (gyanúsítottra, informátorra) és tépelődik.

Így megy (áll/ül) ez, míg el nem jutunk a végtelenül eredeti tanulsághoz, miszerint a kínzásokban és büntetlen lövöldözésben szolgálati éveit elpergető, régi szép időket visszasíró egykori pribék is ember, főleg, ha már megjavult, és megmenti a dacos baloldali kolléga éle­tét, illetve karrierjét. Viszont a háttérben megbúvó hatalmasok mindig megússzák. Pedig egy szívtelen tőkés nemcsak munkást nyúz, de (mondjuk, ebben az esetben azért nem annyira) szűz leányok vérét is szomjazza.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.