Film

Mocsárvidék

  • 2015. július 12.

Film

Ha egy thriller felülnézetből mutatott természeti képekkel indul, akkor nem csupán kellemes feszültséget óhajt szolgáltatni a nézőnek, de magasabb összefüggések jelenlétére is felhívja a figyelmet: itt, kérem, meg lesz mondva, hogy miféle világban is ­élünk, s nemcsak a gyilkos lesz leleplezve, hanem az egész világ.

Ha a mű történelmi környezetben is játszódik, mondjuk, a francoizmusból éledező, ezernyi társadalmi feszültségtől robbanásveszélyes spanyol nyolcvanas években, akkor világos, hogy nem csak jobb életre vágyó serdülő lányok perverz gyil­kosának személyére derül fény, de a múlt súlyos örökségére és a(z ak­kori) jelen égető problémáira is, s e problémák megmérgezik majd a jövőt is (napjainkat).

Úgyhogy ehhez tartsa magát, aki valami csavaros eszű felderítésre, bravúros nyomozásra, izgalmas akciókra, váratlan fordulatokra számít. Ilyenek csak elvétve akadnak: a Mad­ridból a bánatos Andalúziába kiszálló két bánatos szerv (ismert rendőrklisé mindkettő) inkább csak ül valahol (kocsiban, kocsmában), várakozik (gyanúsítottra, informátorra) és tépelődik.

Így megy (áll/ül) ez, míg el nem jutunk a végtelenül eredeti tanulsághoz, miszerint a kínzásokban és büntetlen lövöldözésben szolgálati éveit elpergető, régi szép időket visszasíró egykori pribék is ember, főleg, ha már megjavult, és megmenti a dacos baloldali kolléga éle­tét, illetve karrierjét. Viszont a háttérben megbúvó hatalmasok mindig megússzák. Pedig egy szívtelen tőkés nemcsak munkást nyúz, de (mondjuk, ebben az esetben azért nem annyira) szűz leányok vérét is szomjazza.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."