VERZIÓ - Film

Mr. Gay Syria

Film

Interszekcionalitás – ha valakinek ismeretlen lenne a kifejezés, a Mr. Gay Syria című török–német dokumentumfilm ideá­lis tananyag a megismertetéséhez. A film egy Isztambulban élő kis szír közösség projektjéről mesél. A csoport tagjai mindannyian férfiak, menekültek és melegek. Identitásuk több összefüggő és meghatározó elemből áll, amelyek különböző, szintén egymással összekapcsolódó hatalmi rendszereknek vetik őket alá. Férfiként és viszonylag stabil keresettel rendelkezőkként privilegizált helyzetben vannak, ám melegként és menekültként jóval többet szenvednek a többségi társadalom tagjainál. Nagyjából ezt írja le az interszekcionalitás fogalma.

Ayşe Toprak filmje a meleg menekült muszlim férfiak előtt álló lehetséges életutak közül hármat vázol fel. Mahmud menedékjogot kap Németországban, helyzeténél fogva lehetősége nyílik a szír LMBT-mozgalom megalapítására. Huszein, a szépségverseny győztese Isztambulban kettős életet él: közössége értékei által gúzsba kötve családot alapít. Omar csatlakozhat a szerelméhez Norvégiában. Ahogy a szereplők történetei ellensúlyozzák és kiegészítik egymást, a film maga is szépen összesimuló ellentétekből áll. Dráma és életöröm jó ritmusban váltják egymást, Toprak apró jelenetekben ragadja meg a férfiak életét szétfeszítő honvágyat (és az ezzel összefonódó muszlim identitást) és az önazonosságra törekvést – ehhez a szépségverseny tényleg csak eszköz.

A Mr. Gay Syria hősei bebizonyítják, hogy a meleg és muszlim identitás nem lényegüknél fogva ellentétesek – egy elnyomó rendszer teszi azzá őket.

November 16., 22.00, Művész; november 17., 16.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.