VERZIÓ - Film

Mr. Gay Syria

Film

Interszekcionalitás – ha valakinek ismeretlen lenne a kifejezés, a Mr. Gay Syria című török–német dokumentumfilm ideá­lis tananyag a megismertetéséhez. A film egy Isztambulban élő kis szír közösség projektjéről mesél. A csoport tagjai mindannyian férfiak, menekültek és melegek. Identitásuk több összefüggő és meghatározó elemből áll, amelyek különböző, szintén egymással összekapcsolódó hatalmi rendszereknek vetik őket alá. Férfiként és viszonylag stabil keresettel rendelkezőkként privilegizált helyzetben vannak, ám melegként és menekültként jóval többet szenvednek a többségi társadalom tagjainál. Nagyjából ezt írja le az interszekcionalitás fogalma.

Ayşe Toprak filmje a meleg menekült muszlim férfiak előtt álló lehetséges életutak közül hármat vázol fel. Mahmud menedékjogot kap Németországban, helyzeténél fogva lehetősége nyílik a szír LMBT-mozgalom megalapítására. Huszein, a szépségverseny győztese Isztambulban kettős életet él: közössége értékei által gúzsba kötve családot alapít. Omar csatlakozhat a szerelméhez Norvégiában. Ahogy a szereplők történetei ellensúlyozzák és kiegészítik egymást, a film maga is szépen összesimuló ellentétekből áll. Dráma és életöröm jó ritmusban váltják egymást, Toprak apró jelenetekben ragadja meg a férfiak életét szétfeszítő honvágyat (és az ezzel összefonódó muszlim identitást) és az önazonosságra törekvést – ehhez a szépségverseny tényleg csak eszköz.

A Mr. Gay Syria hősei bebizonyítják, hogy a meleg és muszlim identitás nem lényegüknél fogva ellentétesek – egy elnyomó rendszer teszi azzá őket.

November 16., 22.00, Művész; november 17., 16.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."