VERZIÓ - Film

Mr. Gay Syria

Film

Interszekcionalitás – ha valakinek ismeretlen lenne a kifejezés, a Mr. Gay Syria című török–német dokumentumfilm ideá­lis tananyag a megismertetéséhez. A film egy Isztambulban élő kis szír közösség projektjéről mesél. A csoport tagjai mindannyian férfiak, menekültek és melegek. Identitásuk több összefüggő és meghatározó elemből áll, amelyek különböző, szintén egymással összekapcsolódó hatalmi rendszereknek vetik őket alá. Férfiként és viszonylag stabil keresettel rendelkezőkként privilegizált helyzetben vannak, ám melegként és menekültként jóval többet szenvednek a többségi társadalom tagjainál. Nagyjából ezt írja le az interszekcionalitás fogalma.

Ayşe Toprak filmje a meleg menekült muszlim férfiak előtt álló lehetséges életutak közül hármat vázol fel. Mahmud menedékjogot kap Németországban, helyzeténél fogva lehetősége nyílik a szír LMBT-mozgalom megalapítására. Huszein, a szépségverseny győztese Isztambulban kettős életet él: közössége értékei által gúzsba kötve családot alapít. Omar csatlakozhat a szerelméhez Norvégiában. Ahogy a szereplők történetei ellensúlyozzák és kiegészítik egymást, a film maga is szépen összesimuló ellentétekből áll. Dráma és életöröm jó ritmusban váltják egymást, Toprak apró jelenetekben ragadja meg a férfiak életét szétfeszítő honvágyat (és az ezzel összefonódó muszlim identitást) és az önazonosságra törekvést – ehhez a szépségverseny tényleg csak eszköz.

A Mr. Gay Syria hősei bebizonyítják, hogy a meleg és muszlim identitás nem lényegüknél fogva ellentétesek – egy elnyomó rendszer teszi azzá őket.

November 16., 22.00, Művész; november 17., 16.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.