Film

Négyen a bank ellen

  • - stein -
  • 2017. november 19.

Film

Wolfgang Petersen eddig nem annyira a humoráról volt ismert, hanem a vízi, szárazföldi és légi járművek belsejében elkövetett, feszültségkeltő kameramozgásairól, de liftben is nagyon erősnek bizonyult a Hollywoodba elszármazott német maestro, miként azt Clint Eastwood és John Malkovich kettőse a Célkeresztben fináléjában bizonyította. Ilyen pedigrével azt gondolnánk, hogy egy könnyed kis bankrablás meg se kottyanhat a több mint három évtizede a legmagasabb ipar­ági sztenderdek szerint dolgozó szakembernek. A Négyen a bank ellen már csak azért is tuti dolognak tűnhetett, mert Petersen egy saját korai filmjét dolgozta át, s tette mindezt odahaza, a megtért világfiaknak járó tisztelettel övezve. Csak azt a könnyedséget, azt nem sikerült sehonnan sem előcsalni, márpedig egy bohózatba, melyben négy csőbe húzott lúzer – a levitézlett színész, a fafejű bokszoló, a páváskodó reklámos és az anyámasszony katonája banki alkalmazott – igyekszik bosszút állni a pénzüket elnyelő nagybankon, valami kis szellem és szellemesség azért nem ártott volna. Jobb híján megy a harsány marháskodás, ami alighanem azoknak kedves, akik minden körülmények között odavannak Til Schweiger és Matthias Schweighöfer német nyelvterületen méltán híres grimaszaiért. Van beöltözés és kivetkőzés, álszakáll és pápamobil, és előbb-utóbb eljutunk a klotyóig, hogy bátortalan kísérlet történjék az altesti humor bevetésére is. A kis bátortalanságok idővel összeadódnak, és a pápamobil is kihasználatlan marad, ami az összes világvallás szerint bűnös könnyelműség.

Az ADS Service filmje

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.