Film

Négyen a bank ellen

  • - stein -
  • 2017. november 19.

Film

Wolfgang Petersen eddig nem annyira a humoráról volt ismert, hanem a vízi, szárazföldi és légi járművek belsejében elkövetett, feszültségkeltő kameramozgásairól, de liftben is nagyon erősnek bizonyult a Hollywoodba elszármazott német maestro, miként azt Clint Eastwood és John Malkovich kettőse a Célkeresztben fináléjában bizonyította. Ilyen pedigrével azt gondolnánk, hogy egy könnyed kis bankrablás meg se kottyanhat a több mint három évtizede a legmagasabb ipar­ági sztenderdek szerint dolgozó szakembernek. A Négyen a bank ellen már csak azért is tuti dolognak tűnhetett, mert Petersen egy saját korai filmjét dolgozta át, s tette mindezt odahaza, a megtért világfiaknak járó tisztelettel övezve. Csak azt a könnyedséget, azt nem sikerült sehonnan sem előcsalni, márpedig egy bohózatba, melyben négy csőbe húzott lúzer – a levitézlett színész, a fafejű bokszoló, a páváskodó reklámos és az anyámasszony katonája banki alkalmazott – igyekszik bosszút állni a pénzüket elnyelő nagybankon, valami kis szellem és szellemesség azért nem ártott volna. Jobb híján megy a harsány marháskodás, ami alighanem azoknak kedves, akik minden körülmények között odavannak Til Schweiger és Matthias Schweighöfer német nyelvterületen méltán híres grimaszaiért. Van beöltözés és kivetkőzés, álszakáll és pápamobil, és előbb-utóbb eljutunk a klotyóig, hogy bátortalan kísérlet történjék az altesti humor bevetésére is. A kis bátortalanságok idővel összeadódnak, és a pápamobil is kihasználatlan marad, ami az összes világvallás szerint bűnös könnyelműség.

Az ADS Service filmje

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.