Film

Nehéz a dolga

Pierre Schöller: Államérdekből

  • 2012. szeptember 23.

Film

Együtt van minden. Elsősorban az a nem éppen új keletű tudás, mely szerint a politikusi lét szükségszerűen korrumpál. Azután itt vannak az állam gazdaságos működtetésének és az állampolgárok személyes boldogulásának egyre feloldhatatlanabb ellentmondásai - a válság kontextusában.

S nem utolsósorban, hiszen műalkotásról beszélünk, a politikai film több évtizedes olasz, német, amerikai s persze francia hagyományai. Az a kellemetlen közelség, ahonnan egy rendező láttatni tudja a hatalmi harcok mögött az emberi becsvágy kisszerű ügyeskedését éppúgy, mint a tisztességes ember számára sem megkerülhető dilemmákat, azt, amikor komolyan felmerül annak lehetősége, hogy egy köznapi értelemben vállalhatatlanul erkölcstelen cselekedet mégiscsak szükségszerűnek látszik a tágabb horizontot befogó tekintet számára.

Kérdés azonban, hogy fel tud-e mutatni mindezeken túl is valamit egy film. Ad-e valamilyen többletismeretet; megmozdít-e a nézőben egyebet is, mint az "ilyenek ezek" kispolgári fanyalgását; bevezet-e abba a világba, ahol a döntéshozók drámái zajlanak.

Ez a francia film kísérletet tesz rá. Az elsősorban a Dardenne testvérek filmjeiből ismerős kiváló Olivier Gourmet minisztere, aki egy több áldozattal járó, egész országot megrázó közúti buszbalesetet követő intézkedései és nyilatkozatai kapcsán kerül a címlapokra, nem éppen aljas karrierista, valódi válaszokat keres, működőképes megoldásokban gondolkodik. Van karizmája, képes a hatékony fellépésre. Persze ismeri a kontextust, és használja az apparátust: ha trükkökre van szükség, alkalmazza azokat, ha az unokaöcsinek protekció kell, nem habozik igénybe venni. Ám tisztességét, munkájának értelmét, hitét mégis éppen a hatalomtechnikájának alkalmazása kezdi ki. Tudatossága az egyik oldalon tán megkérdőjelezhetetlen racionalitásnak mutatkozik, ám ugyanez a másik oldalon emberi kudarcként lepleződik le. Előbb az ő kockázatos döntése kerül egy ártatlan ember életébe, később pedig maga viszi végbe azt az árulást, amelytől mindig is félt: eltávolítja a színről a sikerében közreműködő munkatársát, barátját. Ami az egyik síkon ügyes taktika, az emitt piszok megalkuvás. S ki mondaná meg, melyik sík a magasabb rendű.

Megnéznénk egy ilyet magyar verzióban is.

A Parlux Entertainment bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.