Film

Nehéz a dolga

Pierre Schöller: Államérdekből

  • 2012. szeptember 23.

Film

Együtt van minden. Elsősorban az a nem éppen új keletű tudás, mely szerint a politikusi lét szükségszerűen korrumpál. Azután itt vannak az állam gazdaságos működtetésének és az állampolgárok személyes boldogulásának egyre feloldhatatlanabb ellentmondásai - a válság kontextusában.

S nem utolsósorban, hiszen műalkotásról beszélünk, a politikai film több évtizedes olasz, német, amerikai s persze francia hagyományai. Az a kellemetlen közelség, ahonnan egy rendező láttatni tudja a hatalmi harcok mögött az emberi becsvágy kisszerű ügyeskedését éppúgy, mint a tisztességes ember számára sem megkerülhető dilemmákat, azt, amikor komolyan felmerül annak lehetősége, hogy egy köznapi értelemben vállalhatatlanul erkölcstelen cselekedet mégiscsak szükségszerűnek látszik a tágabb horizontot befogó tekintet számára.

Kérdés azonban, hogy fel tud-e mutatni mindezeken túl is valamit egy film. Ad-e valamilyen többletismeretet; megmozdít-e a nézőben egyebet is, mint az "ilyenek ezek" kispolgári fanyalgását; bevezet-e abba a világba, ahol a döntéshozók drámái zajlanak.

Ez a francia film kísérletet tesz rá. Az elsősorban a Dardenne testvérek filmjeiből ismerős kiváló Olivier Gourmet minisztere, aki egy több áldozattal járó, egész országot megrázó közúti buszbalesetet követő intézkedései és nyilatkozatai kapcsán kerül a címlapokra, nem éppen aljas karrierista, valódi válaszokat keres, működőképes megoldásokban gondolkodik. Van karizmája, képes a hatékony fellépésre. Persze ismeri a kontextust, és használja az apparátust: ha trükkökre van szükség, alkalmazza azokat, ha az unokaöcsinek protekció kell, nem habozik igénybe venni. Ám tisztességét, munkájának értelmét, hitét mégis éppen a hatalomtechnikájának alkalmazása kezdi ki. Tudatossága az egyik oldalon tán megkérdőjelezhetetlen racionalitásnak mutatkozik, ám ugyanez a másik oldalon emberi kudarcként lepleződik le. Előbb az ő kockázatos döntése kerül egy ártatlan ember életébe, később pedig maga viszi végbe azt az árulást, amelytől mindig is félt: eltávolítja a színről a sikerében közreműködő munkatársát, barátját. Ami az egyik síkon ügyes taktika, az emitt piszok megalkuvás. S ki mondaná meg, melyik sík a magasabb rendű.

Megnéznénk egy ilyet magyar verzióban is.

A Parlux Entertainment bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.