"Nehéz összevetni Godzillával" - Geoffrey Wexler Ghibli-főnök

Film

Mozikban Mijazaki Hajao utolsó filmje, a Szél támad - remek alkalom, hogy szétnézzünk az általa alapított legendás japán animációs filmstúdió, a Ghibli háza táján. A nemzetközi részleg vezetőjénél kérdezősködtünk.

Magyar Narancs: Most, hogy a stúdió sztárja visszavonult, mi változik?

Geoffrey Wexler: A Ghibli abban a szerencsés helyzetben van, hogy több sztárt is a soraiban tudhat.

MN: Mijazakira gondoltam.

GW: A Ghibli abban a szerencsés helyzetben van, hogy Mijazakiból is többet tudhat a soraiban. Mijazaki Hajaót és Mijazaki Gorót.

MN: A papára, Hajaóra gondoltam.

GW: Mindennap szembejön a stúdióban. Csak a rendezéstől vonult viszsza, de mivel ő az egyik alapító és az egyik főrészvényes is, a Ghibli vezetésében továbbra is aktív.

Mijazaki középen

Mijazaki középen

 

MN: Utolsó filmje, a Szél támad főhőse egy híres japán repülőtervező, akinek a vadászgépeit Pearl Harbornál is bevetették. A film kisebb közéleti vihart kavart, voltak, akiknek nem tetszett a film háborúellenes üzenete, és ezért Japán-ellenesnek bélyegezték.

GW: Pici vihar volt ez, a hangadók a maguk önös politikai céljaira akarták felhasználni a filmet, de a dicsérő szavak és a számottevő siker mellett eltörpült a jelentőségük.

MN: A második világháború még mindig érzékeny téma Japánban?

GW: Köztudott tény, hogy a japán társadalom, s ezen belül is a japán oktatás, egészen máshogy viszonyul a háborúhoz, mint az más országokban, például Németországban elfogadott. Eltérő a második világháborúról való gondolkodás, mint máshol. A film azonban nem tanulmány, arról szól csupán, hogy miként igyekszik valaki megvalósítani az álmait, miközben felbolydul körülötte a világ. Senki sem választhatja meg, hogy milyen korba születik. A nézők többsége a love storyt látta meg a filmben: a love storyt ember és gép, és a love storyt férfi és nő között. Egy biztos, a mi filmünk semmiképpen sem háborúpárti.

false

MN: Mijazaki családja is repülőgépgyártással foglalkozott a háború alatt...

GW: Nem gyártottak repülőket. Repülőgép-alkatrészeket gyártottak.

MN: A Mijazaki-karakterek népszerűsége veri Godzilláét?

GW: Hát, nehéz összevetni őket Godzillával, de a stúdió karakterei itt, Japánban hatalmas népszerűségnek örvendenek. Mélyen gyökereznek a japán popkultúrában. A stúdió mindenféle merchandise kiegészítőt is gyárt; mind közül talán Totoro és Jiji, a Kiki, a boszorkányfutár macsekja a legnépszerűbb.

MN: Volt némi nézeteltérés Mijazaki és az Ollókezű Harveyként is csúfolt amerikai stúdiómogul, Harvey Weinstein között, amikor az utóbbi - hogy piacképesebbé tegye Amerikában - meg akarta vágni A vadon hercegnőjét. Igaz, hogy Mijazaki egy szamurájkardot küldött "zéró vágás" üzenettel Harvey-nak?

false

GW: Akkor még nem dolgoztam a Ghibliben, ezért hivatalosan megerősíteni nem tudom, de annyit mondhatok, hogy házon belül is ismert a történet, és még senkitől sem hallottam, hogy kitalálás lenne. Amit viszont meg tudok erősíteni, az a "zéró vágás" politikája - semmilyen vágást, semmilyen változtatást nem engedélyezünk, de a zenébe és a hangeffektekbe sem lehet a külföldi szinkronkészítés során belenyúlni. Ebben hajthatatlanok vagyunk.

MN: John Lasseter, a Pixar ura és Mijazaki, a Ghibli ura híresen jó barátok. Mióta?

GW: Sok-sok évvel ezelőtt John egyszer csak beállított a stúdióba. Kérte, hadd nézzen körül, ám mi nem úgy működünk, mint egy nagy amerikai stúdió. Persze azért beengedték, hiszen John Lasseternek lenni elég jó ajánlólevél. A barátság azóta tart, de nemcsak John és Hajao között, hanem a Ghibli és a Pixar között is.

MN: Melyik Pixar-film a legghiblisebb?

GW: Ha a pixarosoknak rossz napjuk van, mert nem megy az írás vagy a rajz, John megparancsolja nekik, hogy nézzék meg a Totoro - A varázserdő titkát. Totoro a Toy Story 3-ban fel is tűnik. Szerintem a Pixar-filmek közül a Fel! a leginkább ghiblis. A nyitójelenetre gondolok (lepereg benne a főszereplő öregúr egész élete - K. G.); a tempó, a hangulat, a gyengédség engem mind-mind a Ghiblire emlékeztet.

Totoro a Toy Story-ban

Totoro a Toy Story-ban

 

MN: És fordítva?

GW: A Ghibli-filmekre a külvilág nem igazán hatott soha. Ha valami hatott, az a természet.

MN: Japánban nagy hagyományai vannak az erotikus animációnak - a Ghibli sosem akart nyitni efelé?

GW: A stúdiót azzal a céllal hozták létre, hogy a japán gyerekeknek készüljenek filmek. Ehhez tartjuk magunkat azóta is. Sosem hallottam ilyen tervekről.

MN: Melyik a legfelnőttebb filmjük?

GW: Nagy rajongója vagyok a Porco Rosso, a mesterpilótának. Ha egy harmincas férfi egyszer csak meginog, és felmerül benne, hogy vonzódik az animációhoz, az én ajánlatom mindig a Porco Rosso. Van valami benne, ami megérinti a harmincas férfiakat. De ez csak a magánvéleményem.

false

MN: Egy utolsó szakmai kérdés: milyen a Ghibliben az ebéd?

GW: Messze elmaradunk az olyan óriások mögött, mint a Google vagy az Apple. Egy csendes lakóövezetben vagyunk, kívül Tokió központján. A dolgozók többsége otthonról hozza az ebédet. Olykor főzünk is egymásnak. A banánfagylaltom kiugró siker volt.

Kritikánk a Szél támad című utolsó Mijazaki-filmről itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."