Magyar Narancs: Most, hogy a stúdió sztárja visszavonult, mi változik?
Geoffrey Wexler: A Ghibli abban a szerencsés helyzetben van, hogy több sztárt is a soraiban tudhat.
MN: Mijazakira gondoltam.
GW: A Ghibli abban a szerencsés helyzetben van, hogy Mijazakiból is többet tudhat a soraiban. Mijazaki Hajaót és Mijazaki Gorót.
MN: A papára, Hajaóra gondoltam.
GW: Mindennap szembejön a stúdióban. Csak a rendezéstől vonult viszsza, de mivel ő az egyik alapító és az egyik főrészvényes is, a Ghibli vezetésében továbbra is aktív.
|
MN: Utolsó filmje, a Szél támad főhőse egy híres japán repülőtervező, akinek a vadászgépeit Pearl Harbornál is bevetették. A film kisebb közéleti vihart kavart, voltak, akiknek nem tetszett a film háborúellenes üzenete, és ezért Japán-ellenesnek bélyegezték.
GW: Pici vihar volt ez, a hangadók a maguk önös politikai céljaira akarták felhasználni a filmet, de a dicsérő szavak és a számottevő siker mellett eltörpült a jelentőségük.
MN: A második világháború még mindig érzékeny téma Japánban?
GW: Köztudott tény, hogy a japán társadalom, s ezen belül is a japán oktatás, egészen máshogy viszonyul a háborúhoz, mint az más országokban, például Németországban elfogadott. Eltérő a második világháborúról való gondolkodás, mint máshol. A film azonban nem tanulmány, arról szól csupán, hogy miként igyekszik valaki megvalósítani az álmait, miközben felbolydul körülötte a világ. Senki sem választhatja meg, hogy milyen korba születik. A nézők többsége a love storyt látta meg a filmben: a love storyt ember és gép, és a love storyt férfi és nő között. Egy biztos, a mi filmünk semmiképpen sem háborúpárti.
|
MN: Mijazaki családja is repülőgépgyártással foglalkozott a háború alatt...
GW: Nem gyártottak repülőket. Repülőgép-alkatrészeket gyártottak.
MN: A Mijazaki-karakterek népszerűsége veri Godzilláét?
GW: Hát, nehéz összevetni őket Godzillával, de a stúdió karakterei itt, Japánban hatalmas népszerűségnek örvendenek. Mélyen gyökereznek a japán popkultúrában. A stúdió mindenféle merchandise kiegészítőt is gyárt; mind közül talán Totoro és Jiji, a Kiki, a boszorkányfutár macsekja a legnépszerűbb.
MN: Volt némi nézeteltérés Mijazaki és az Ollókezű Harveyként is csúfolt amerikai stúdiómogul, Harvey Weinstein között, amikor az utóbbi - hogy piacképesebbé tegye Amerikában - meg akarta vágni A vadon hercegnőjét. Igaz, hogy Mijazaki egy szamurájkardot küldött "zéró vágás" üzenettel Harvey-nak?
|
GW: Akkor még nem dolgoztam a Ghibliben, ezért hivatalosan megerősíteni nem tudom, de annyit mondhatok, hogy házon belül is ismert a történet, és még senkitől sem hallottam, hogy kitalálás lenne. Amit viszont meg tudok erősíteni, az a "zéró vágás" politikája - semmilyen vágást, semmilyen változtatást nem engedélyezünk, de a zenébe és a hangeffektekbe sem lehet a külföldi szinkronkészítés során belenyúlni. Ebben hajthatatlanok vagyunk.
MN: John Lasseter, a Pixar ura és Mijazaki, a Ghibli ura híresen jó barátok. Mióta?
GW: Sok-sok évvel ezelőtt John egyszer csak beállított a stúdióba. Kérte, hadd nézzen körül, ám mi nem úgy működünk, mint egy nagy amerikai stúdió. Persze azért beengedték, hiszen John Lasseternek lenni elég jó ajánlólevél. A barátság azóta tart, de nemcsak John és Hajao között, hanem a Ghibli és a Pixar között is.
MN: Melyik Pixar-film a legghiblisebb?
GW: Ha a pixarosoknak rossz napjuk van, mert nem megy az írás vagy a rajz, John megparancsolja nekik, hogy nézzék meg a Totoro - A varázserdő titkát. Totoro a Toy Story 3-ban fel is tűnik. Szerintem a Pixar-filmek közül a Fel! a leginkább ghiblis. A nyitójelenetre gondolok (lepereg benne a főszereplő öregúr egész élete - K. G.); a tempó, a hangulat, a gyengédség engem mind-mind a Ghiblire emlékeztet.
|
MN: És fordítva?
GW: A Ghibli-filmekre a külvilág nem igazán hatott soha. Ha valami hatott, az a természet.
MN: Japánban nagy hagyományai vannak az erotikus animációnak - a Ghibli sosem akart nyitni efelé?
GW: A stúdiót azzal a céllal hozták létre, hogy a japán gyerekeknek készüljenek filmek. Ehhez tartjuk magunkat azóta is. Sosem hallottam ilyen tervekről.
MN: Melyik a legfelnőttebb filmjük?
GW: Nagy rajongója vagyok a Porco Rosso, a mesterpilótának. Ha egy harmincas férfi egyszer csak meginog, és felmerül benne, hogy vonzódik az animációhoz, az én ajánlatom mindig a Porco Rosso. Van valami benne, ami megérinti a harmincas férfiakat. De ez csak a magánvéleményem.
|
MN: Egy utolsó szakmai kérdés: milyen a Ghibliben az ebéd?
GW: Messze elmaradunk az olyan óriások mögött, mint a Google vagy az Apple. Egy csendes lakóövezetben vagyunk, kívül Tokió központján. A dolgozók többsége otthonról hozza az ebédet. Olykor főzünk is egymásnak. A banánfagylaltom kiugró siker volt.
Kritikánk a Szél támad című utolsó Mijazaki-filmről itt olvasható.