Film

Transformers: A kihalás kora

  • - kg -
  • 2014. augusztus 4.

Film

Ahhoz, hogy a Transformers 4-et kellő komolysággal és minden ízében értékelni tudjuk, vissza kell nyúlnunk egészen A Múmia 3-ig.

Egyrészről meghatottan állapíthatjuk meg, hogy igen, ezek felnőtt életünk meghatározó hollywoodi franchise-ai - generációs kérdés lehet, hogy te hol voltál, amikor a Transformers 1-et bemutatták. Másrészről a jetik miatt citáltuk ide A Múmia 3-at, annak demonstrálására, hogy még egy éppoly elhibázott harmadik részben is, mint a nevezett mű, volt valami - a jetik -, ami némi gyógyírral szolgált a hervasztóan lélektelen akciók sűrűjében.

A Transformers 4-ben nincsenek jetik, pedig a havasi lényekben megvan az az ősi erő, ami egy negyedik részt is könnyűszerrel feldob, érthetetlen tehát, mire fel e nagy mellőzés. Akkor szoktak így mellőzni valakit Hollywoodban, ha az illető elszerette valamelyik stúdiófőnök feleségét - szegény Edgar G. Ulmer is ebbe bukott bele, érdekes fejlemény lenne, ha egy jetiről is kiderülne valami hasonló, de már így is túl messzire kerültünk a robotoktól. Az összes transformer közül messze a legveszélyesebb Michael Bay maga, aki egy kamionból átalakuló harci roller érzékenységével írta be magát oda, ahová a hozzá hasonlók be szokták írni magukat. A Transformers 4.166 perce azonban még a robotos filmek körében is ciki - ez a hossz régen a Solarisnak és a Volt egyszer egy Vadnyugatnak volt fenntartva, de amióta Spielberg sem bír két órában elmesélni egy lovas filmet, Bayre sem szól senki, hogy a robotok - még ha dinoszauruszokká alakulnak is - 90 perc felett nem élnek meg.

A UIP - Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.