Film – Verzió 2013

Nem a mi világunk

  • - urfi -
  • 2013. november 10.

Film

Van az az alkotói szerencse, amivel érdektelen dokumentumfilmet csinálni szinte lehetetlen. Elrontani persze bármit lehet, a palesztin menekültek sorsa ráadásul olyan téma, ahol nehéz kikerülni a közhelyeket, az érzelgősséget vagy épp a pártosságot. Mahdi Fleifelnek ez mind sikerül, de ha kétbalkezes rendező lenne, akkor is csak álmélkodhatnánk azon, milyen szemérmetlen ötletességgel segítik a véletlenek, évtizedes mániák és hirtelen döntések.

false


Már az is utolérhetetlen előny, hogy a libanoni palesztin menekülttábor, Ain al-Hilweh történetét bemutató film készítője a táborban nőtt fel, ott élnek a rokonai, így minden történetet ismer, és bárki magától értetődő természetességgel beszél bele a kamerájába. Ráadásul egyedülálló archív felvételekkel is dolgozhatott, mivel apja a nyolcvanas évektől levideózott akármit, ami mozgott. És ott van az okos és érzékeny Abu Iyad, a rendező legjobb barátja, aki a többéves forgatás közben kilép a Palesztinai Felszabadítási Szervezet katonái közül, majd elindul a táboron kívüli világ és az előre látható, tragikus végkifejlet felé. Mint egy tanmese a palesztin menekültek örök várakozásáról, a visszatérés és a kitörés reménytelenségéről - az apróságokra figyelő kézikamera és a vidám, élettel teli narráció mindent átható személyessége azonban megment a didaxistól. Néha bele is veszünk a részletekbe és a kisiklott életű emberek mindennapjaiba, de éppen ezek: az állandó ismétlések, a kis örömök iránti figyelem vezet oda, hogy a filmnek lesz szava a menekülttáborok boldogságára is.

A filmet a Cirko-Gejzírben vetítik 10-én, vasárnap délután 16.30-tól.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.