Film

A remény paradicsoma

  • 2013. november 10.

Film

Ulrich Seidl hit-remény-szeretet trilógiája az önmaguk paródiájába/ellentétébe fordult jámbor keresztényi értékekről, illetve ezen értékek kínzó hiányáról ad kijózanítóan pontos képet.

A befejező részben a figyelem Melanie, a korábban is látott, túlsúlyos kamaszlány felé irányul. Életében jelen van minden megvásárolható komfort, és hiányzik belőle minden emberi kapcsolat (apa sehol, anya elnyűtt, szintén túlsúlyos, középkorúságától szenvedő nő - a történet szerint épp egy kenyai szextúrán keresi a szerelmet). A lányt fogyókúrás táborba viszi nénikéje (A hit paradicsomának fanatikus térítője), ahol egy vadbarom tornatanár dresszírozza, nem csupán testi értelemben a hájas kamaszokat, továbbá egy doktor bácsi unatkozik rendelőjében, ha épp nem a lányok testi paramétereit méricskéli, a kelleténél picit közelebbről. Melanie érdeklődéssel hallgatja barátnője (valószínűleg csak kitalált) pasizós történeteit, közben pedig beleszeret az orvosba. De csalódnia kell: sem férfiként, sem apafiguraként nem kaphat viszonzást a pedofil késztetéseinek lelepleződésétől félő férfitól, és a maga korabeliek részéről sem várható érdeklődés személye, legfeljebb olcsón megkapható bájai iránt. Ráadásul egy dekát sem sikerül leadnia. És ez valószínűleg mindig így lesz.

A trilógia egy filmvégi telefonhívással zárul önmagába. A tohonya kamaszlány, aki a kelletlen unatkozás és az önfeladó sóvárgás közt nem találja önmagát, végül zokogva keresi amúgy távolságtartó undorral elviselt anyját. Hiszen nincs, akihez támaszért fordulhatna ebben a széthullott, egykor éltető szellemiségét kiüresedett formákként őrző világban. Ha a szerelem, a tartalmas élet, vagy legalább a tisztes testsúly elérhetetlen is, talán még van, lehet út egymás felé két ember közt.

A mama azonban - tudjuk az első részből, ahol szerepel ugyanez az üzenetrögzítőn végződő telefonhívás - nem elérhető.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.