Film

A remény paradicsoma

  • 2013. november 10.

Film

Ulrich Seidl hit-remény-szeretet trilógiája az önmaguk paródiájába/ellentétébe fordult jámbor keresztényi értékekről, illetve ezen értékek kínzó hiányáról ad kijózanítóan pontos képet.

A befejező részben a figyelem Melanie, a korábban is látott, túlsúlyos kamaszlány felé irányul. Életében jelen van minden megvásárolható komfort, és hiányzik belőle minden emberi kapcsolat (apa sehol, anya elnyűtt, szintén túlsúlyos, középkorúságától szenvedő nő - a történet szerint épp egy kenyai szextúrán keresi a szerelmet). A lányt fogyókúrás táborba viszi nénikéje (A hit paradicsomának fanatikus térítője), ahol egy vadbarom tornatanár dresszírozza, nem csupán testi értelemben a hájas kamaszokat, továbbá egy doktor bácsi unatkozik rendelőjében, ha épp nem a lányok testi paramétereit méricskéli, a kelleténél picit közelebbről. Melanie érdeklődéssel hallgatja barátnője (valószínűleg csak kitalált) pasizós történeteit, közben pedig beleszeret az orvosba. De csalódnia kell: sem férfiként, sem apafiguraként nem kaphat viszonzást a pedofil késztetéseinek lelepleződésétől félő férfitól, és a maga korabeliek részéről sem várható érdeklődés személye, legfeljebb olcsón megkapható bájai iránt. Ráadásul egy dekát sem sikerül leadnia. És ez valószínűleg mindig így lesz.

A trilógia egy filmvégi telefonhívással zárul önmagába. A tohonya kamaszlány, aki a kelletlen unatkozás és az önfeladó sóvárgás közt nem találja önmagát, végül zokogva keresi amúgy távolságtartó undorral elviselt anyját. Hiszen nincs, akihez támaszért fordulhatna ebben a széthullott, egykor éltető szellemiségét kiüresedett formákként őrző világban. Ha a szerelem, a tartalmas élet, vagy legalább a tisztes testsúly elérhetetlen is, talán még van, lehet út egymás felé két ember közt.

A mama azonban - tudjuk az első részből, ahol szerepel ugyanez az üzenetrögzítőn végződő telefonhívás - nem elérhető.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.