Film

A remény paradicsoma

  • 2013. november 10.

Film

Ulrich Seidl hit-remény-szeretet trilógiája az önmaguk paródiájába/ellentétébe fordult jámbor keresztényi értékekről, illetve ezen értékek kínzó hiányáról ad kijózanítóan pontos képet.

A befejező részben a figyelem Melanie, a korábban is látott, túlsúlyos kamaszlány felé irányul. Életében jelen van minden megvásárolható komfort, és hiányzik belőle minden emberi kapcsolat (apa sehol, anya elnyűtt, szintén túlsúlyos, középkorúságától szenvedő nő - a történet szerint épp egy kenyai szextúrán keresi a szerelmet). A lányt fogyókúrás táborba viszi nénikéje (A hit paradicsomának fanatikus térítője), ahol egy vadbarom tornatanár dresszírozza, nem csupán testi értelemben a hájas kamaszokat, továbbá egy doktor bácsi unatkozik rendelőjében, ha épp nem a lányok testi paramétereit méricskéli, a kelleténél picit közelebbről. Melanie érdeklődéssel hallgatja barátnője (valószínűleg csak kitalált) pasizós történeteit, közben pedig beleszeret az orvosba. De csalódnia kell: sem férfiként, sem apafiguraként nem kaphat viszonzást a pedofil késztetéseinek lelepleződésétől félő férfitól, és a maga korabeliek részéről sem várható érdeklődés személye, legfeljebb olcsón megkapható bájai iránt. Ráadásul egy dekát sem sikerül leadnia. És ez valószínűleg mindig így lesz.

A trilógia egy filmvégi telefonhívással zárul önmagába. A tohonya kamaszlány, aki a kelletlen unatkozás és az önfeladó sóvárgás közt nem találja önmagát, végül zokogva keresi amúgy távolságtartó undorral elviselt anyját. Hiszen nincs, akihez támaszért fordulhatna ebben a széthullott, egykor éltető szellemiségét kiüresedett formákként őrző világban. Ha a szerelem, a tartalmas élet, vagy legalább a tisztes testsúly elérhetetlen is, talán még van, lehet út egymás felé két ember közt.

A mama azonban - tudjuk az első részből, ahol szerepel ugyanez az üzenetrögzítőn végződő telefonhívás - nem elérhető.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.