Film

Némaság

  • - kg -
  • 2017. április 23.

Film

Nem az az izgalmas Scorsese filmjében, ami a vásznon látszik: két felkapott és lefogyasztott sztár jezsuita szerzetesnek öltözve merül el a method acting és a 17. századi Japán mélységeiben. Az ifjú misszionáriusok mentorukat keresik és a tiltott vallás híveit gyámolítják a távoli országban a helyi elöljárók határozott rosszallása közepette: a kereszténységre nem vevő rendszer a kínzások széles tárházát beveti, csak hogy eltérítse szándékaiktól és Jézustól a betolakodókat. A két jezsuita testi-lelki megpróbáltatásait meséli el a film olyan ráérősen, hogy ha nem vigyázunk, a lassúság, mely hol valós, dramaturgiai célt szolgál, hol csak magát a lassúságot, szóval, Scorsese öreges tempója plusz a komor téma ellenére is szemrevaló képek könnyen transzba ejthetik a nézőt. A Némaság a magunkba mélyedés filmje, kétszer 30 perc erejéig bátran lehunyhatjuk a szemünket, ellazulhatunk, és bensőnkbe merülve elmerenghetünk azon, mi mindenen kellett keresztülmennie Scorsesenek, míg megvalósíthatta 26 éven át dédelgetett tervét. Megjelenhet előttünk a Little Italy ifjú ministránsa, a papi hivatást fontolgató kis Marty, vagy a Krisztus utolsó megkísértéséért megkövezett rendező, vagy az élő klasszikus, akitől Hollywood sajnálja a pénzt, hogy filmre vigye Endo Suszaku Némaság c. regényét. Ha pedig visszatérünk a tudat kijózanító fényéhez, a túlhordott szerelemprojektek természetéről is elgondolkodhatunk. A Némaság a gondolat szabadságát adja meg nézőinek, de a végén érdemes ismét a vásznat figyelni; Scorsese frappáns befejezést szánt kontemplatív eposzának.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.