Film

Stefan Zweig – Búcsú Európától

  • 2017. április 23.

Film

Lassú, igen lassú tempójú életképeket látunk a nácik hatalomátvétele miatt emigrált, majd a háború kitörése után Brazíliában letelepedett író életének utolsó évei­ből. Az elűzött, ám külföldön ünnepelt írófejedelemét, aki nem hajlandó elítélni a militarizálódó Németországot a PEN Club kongresszusán. A toleráns brazil életben a jövő társadalmát látó, körülrajongott celebét, aki börleszkbe illő fogadáson elérzékenyül a képtelenül hamis rezesbanda Kék Duna keringőjén. A háború idején New Yorkban tartózkodó társasági emberét, aki az üldözés elől menekülő ismerősöknek és ismeretleneknek, családtagoknak és ellenségeknek próbál beutazási engedélyt koldulni. Aztán Brazília ismét, a fogyatkozó életkedv s az öngyilkosság ’42-ben…

Ebben a szerfelett illusztratív, csupán néhány kevésbé felkavaró szentenciával és sok, mély értelmű hallgatással hatni akaró filmben az ízléssel rögzített, esztétikus képeken bolyongó író érzéseiről annak kijelentéseiből értesülünk, Európa, haza, otthon száraz szavak maradnak, így aztán az elvesztésük felett érzett fájdalom sem érint meg. A rendezőt sem a dráma, sem a helyzet megért(et)ése, átélhetővé tétele nem érdekli úgy, mint egy artisztikus beállítás. A zárlatban rendőrök és barátok, hivatalnokok és a személyzet tagjai nézik megrendülten a holttesteket (ifjú felesége is követte a halálba az írót), ám hiába hangzik el a poetikus búcsúlevél s mond előbb kaddist a barát, majd üdvözlégyet a cseléd – az egész jelenetet egy „véletlenül” kinyílt szekrényajtó tükrében szemléljük.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.