Film

Stefan Zweig – Búcsú Európától

  • 2017. április 23.

Film

Lassú, igen lassú tempójú életképeket látunk a nácik hatalomátvétele miatt emigrált, majd a háború kitörése után Brazíliában letelepedett író életének utolsó évei­ből. Az elűzött, ám külföldön ünnepelt írófejedelemét, aki nem hajlandó elítélni a militarizálódó Németországot a PEN Club kongresszusán. A toleráns brazil életben a jövő társadalmát látó, körülrajongott celebét, aki börleszkbe illő fogadáson elérzékenyül a képtelenül hamis rezesbanda Kék Duna keringőjén. A háború idején New Yorkban tartózkodó társasági emberét, aki az üldözés elől menekülő ismerősöknek és ismeretleneknek, családtagoknak és ellenségeknek próbál beutazási engedélyt koldulni. Aztán Brazília ismét, a fogyatkozó életkedv s az öngyilkosság ’42-ben…

Ebben a szerfelett illusztratív, csupán néhány kevésbé felkavaró szentenciával és sok, mély értelmű hallgatással hatni akaró filmben az ízléssel rögzített, esztétikus képeken bolyongó író érzéseiről annak kijelentéseiből értesülünk, Európa, haza, otthon száraz szavak maradnak, így aztán az elvesztésük felett érzett fájdalom sem érint meg. A rendezőt sem a dráma, sem a helyzet megért(et)ése, átélhetővé tétele nem érdekli úgy, mint egy artisztikus beállítás. A zárlatban rendőrök és barátok, hivatalnokok és a személyzet tagjai nézik megrendülten a holttesteket (ifjú felesége is követte a halálba az írót), ám hiába hangzik el a poetikus búcsúlevél s mond előbb kaddist a barát, majd üdvözlégyet a cseléd – az egész jelenetet egy „véletlenül” kinyílt szekrényajtó tükrében szemléljük.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.