"Barbarellát viszont megcsinálom" - Nicolas Winding Refn filmrendező

Film

A Drive-ért Cannes-ban mennybe menesztették, következő filmjéért ugyanitt kifütyülték. A Csak Isten bocsáthat meg most megy a pesti mozikban - a dán rendezővel telefonon diskuráltunk.

Magyar Narancs: Ha a jó ízlés a kreativitás ellensége, mint nyilatkozott, akkor a Csak Isten bocsáthat meg maga lenne a rossz ízlés diadala?

Nicolas Winding Refn: A jó ízlés alatt az olyan filmeket értettem, amelyek mindenkinek meg akarnak felelni. Az én filmem nem ilyen.

MN: Mondana egy konkrét példát az ön által lenézett jó ízlésű filmre?

NWR: Jobbat tesz az interjúnak, ha bizonyos dolgok homályban maradnak.

MN: A legtöbb, korosztályába tartozó filmrendező kijárta a Dán Filmakadémiát; ön nem. Ott is a jó ízlés az irányadó?

NWR: Sokkal prózaibb oka volt. Minek iskolába járni, amikor filmet is lehet készíteni, és nekem megadatott, hogy viszonylag korán elkészíthessem az első filmemet. A Pusher minden iskolánál jobb volt, még a híres dánnál is. Szerencsém volt, nem kellett a tanulással időt vesztegetnem.

false

MN: Nem nézték ki a diplomások, mondván, mit keres közöttük ez a tanulatlan alak?

NWR: Az élet túl rövid, hogy azon töprengjek, mi a státuszom a filmesek közt.

MN: Felteszem, a filmkészítéssel töltött időt nem tekinti elfecséreltnek.

NWR: Nem, mert a filmjeimen keresztül a fétiseimnek élhetek. Azzal foglalkozhatok, ami felizgat, félelmet okoz, nyugtalanít.

MN: A Csak Isten bocsáthat meg esetében mi indította be a fantáziáját?

NWR: Egy ökölbe szorított kezet láttam magam előtt. Az ököl a bunyós filmek legalapvetőbb testrésze. Egyszersmind farokpótlék is. A szex és az erőszak találkozása - hát nem gyönyörű? Az ökölbe szorított kéz a szex és a férfias erőszak szimbóluma, míg a nyitott tenyér az alárendeltségé. Erről akartam filmet csinálni: hogy miként alakul át a szex és erőszak alárendeltséggé. Ez Ryan Gosling figurájának a keresztje. Ez meg az anyja, akitől nem tud szabadulni.

MN: A Csak isten bocsáthat meg elég szűkszavú film, de Kristin Scott Thomas szájából csak úgy ömlenek a verbális kegyetlenségek. Ritka az olyan anya, még filmes viszonylatban is, aki a fiai péniszméreteinek összehasonlításával alázza meg legkisebb gyermekét.

NWR: Olyan, mint valami kártékony rovar, aki felfalja a gyermekeit. Jó móka volt Kristin Scott Thomasszal kidolgozni ezt a gyerekfaló szörnyanyát.

MN: Nagy divatja van a skandináv krimiknek, még Scorsese is eljátszott a gondolattal, hogy filmre vigye Nesbs Hóemberét. Önt nem kapta el a hév?

NWR: A Pusher-trilógia volt az én hozzájárulásom ehhez a műfajhoz. Ezek a filmek másról sem szóltak, mint a realitás hajszolásáról. Hajszolod, hajszolod, s a végén rájössz, hogy ez egy eleve vesztes csata. Amikor rájöttem erre, fogtam magam, és a másik véglet felé mozdultam el. A Bronson, a Valhalla Rising, a Drive és most a Csak Isten bocsáthat meg már egy másik, egy elemelt valóságról szól. Más most nem érdekel.

MN: Mads Mikkelsen, a Pusher-trilógia második részének főszereplője mondta, hogy a sorozat nyitánya olyannyira megihlette Lars von Triert, hogy hazament, és menten meghirdette a Dogma-mozgalmat. Az önök közti odamondogatós-rivalizálós viszonyban ez komoly jó pontot jelenthetett önnek.

NWR: Minden tiszteletem Larsé, olyan kreatív energiákkal van megáldva, mint csak kevesen. Apám gyakran dolgozik vele. ' vágja a filmjeit.

MN: Semmi ellenérzés?

NWR: Ha valamelyik filmje túl jól sikerül, az azért rosszulesik.

MN: Pontosítana?

NWR: Emlékezzen, mit mondtam az elején! Jobb, ha bizonyos dolgok homályban maradnak.

MN: Egy dolgot viszont tisztáznia kell: azt mondta egyszer, hogy Fritz Lang lányával él. Ez szép és filmtörténetileg nagyszerű dolog, de Fritz Langnak nem volt lánya.

NWR: A feleségem anyjának viszonya volt Fritz Langgal. Nem sokkal Lang halála előtt. Hát így. Nemrég el is vettem Fritz Lang lányát. Szerintem ez elég menő.

MN: Az is nyilván az lesz, ha megcsinálja a Barbarella beígért remake-jét...

NWR: A Logan futása is tervben volt, de arról letettem, a Barbarellát viszont megcsinálom. Akárki is játssza, tűsarkúba öltöztetem. Nem a Roger Vadim-féle filmet csinálom újra, az eredeti képregényt filmesítem meg.

MN: Nemrég majdnem sikerült Harrison Fordot megnyernie egy thrillerhez. Végül miért nem állt kötélnek?

NWR: Mert nem akart a végén meghalni. Egy fokozatosan megvakuló ügynököt játszott volna. Mindannyian nagyon lelkesek voltunk, mígnem Ford azzal jött, hogy mi lenne, ha mégsem halna meg a film végén. Képzeljen el egy olyan filmet, ami másról sem szól, mint a halálról, és a főszereplő mégsem hal meg.

MN: Nem volt rá mód, hogy életben tartsa Fordot?

NWR: Nem, mert akkor szar filmet csináltam volna. Az élet túl rövid az olyan filmekhez, amikben Harrison Ford nem akar meghalni.

MN: Mostanában milyen filmek fértek bele az életébe?

NWR: Paul Schrader filmje, a The Canyons remek volt. Jó kis melodráma, háttérben Los Angelesszel. Imádom a melodrámát. Annyira bírom, hogy tegnap elmentem, és megvásároltam bakeliten a Látszatélet című Douglas Sirk-film zenéjét. Bolondulok azért a filmért. Nem lenne rossz valami hasonlót csinálni. A melodráma megosztó műfaj, de hát minden műfaj az, ami, ha elnagyoltan is, de az életről szól.

MN: És mit vár még az élettől?

NWR: A Breaking Bad befejező részét.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.