No

  • - legát -
  • 2013. március 14.

Film

Chilében 1988-ban népszavazást írtak ki arról, hogy menjen-e vagy maradjon Pinochet. Bár a tábornok hatalma eddigre megrendült valamelyest (ezért kerülhetett sor a szavazásra), biztos lehetett győzelmében: uralma alatt a chileiek többsége apolitikussá vált, a tizenöt évvel korábbi puccs emlékére pedig aranyló árnyékot vetett a gazdasági fellendülés, illetve a fogyasztói társadalom számos nyalánksága.

A No főszereplője kora haszonélvezője, menő kreatív szakember, aki igyekszik elfelejteni, hogy apja is a puccs áldozata volt. De amikor az ellenzék (kereszténydemokraták, szocdemek, kommunisták közösen!) megkeresi, hogy csinálja ő a kampányukat, annak ellenére sem mond nemet, hogy látja: ezek a fazonok legszívesebben elharapnák egymás torkát, ráadásul egyikük sem hiszi, hogy a választást megnyerhetik: az állami televízió nekik napi 15 percet, Pinochetnek 23 órát és 45 percet biztosít.

A sztori alapján borzalmas giccset is készíthetett volna Pablo Larrain rendező a "megtért bárányról", aki a hőn áhított szabadság érdekében kockára teszi karrierjét, a végén pedig megdicsőül, de szerencsére szó sincs erről. Noha látjuk, hogy a hatalom a rendőri zaklatástól kezdve a kampányfilmek ellopásán át a gyűlöletkampányig mindent elkövet, René számára fontosabb, hogy profi terméket állítson elő, meggyőzze fafejű megrendelőit, hogy gyásszal és múltidézéssel nem lehet választást nyerni. A No attól válik igazán jó filmmé, hogy ezt a csatát, illetve a mexikói Gael García Bernal nagyszerű alakításának köszönhetően a főszereplőben dúló "belső harcot" is sallangmentesen tudja ábrázolni, ráadásul a nyolcvanas évek végének megidézésében is hibátlan. Az a fajta "rendszerváltó" film, amit annyira hiányolunk az elmúlt 20 év hazai terméséből.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.