No

  • - legát -
  • 2013. március 14.

Film

Chilében 1988-ban népszavazást írtak ki arról, hogy menjen-e vagy maradjon Pinochet. Bár a tábornok hatalma eddigre megrendült valamelyest (ezért kerülhetett sor a szavazásra), biztos lehetett győzelmében: uralma alatt a chileiek többsége apolitikussá vált, a tizenöt évvel korábbi puccs emlékére pedig aranyló árnyékot vetett a gazdasági fellendülés, illetve a fogyasztói társadalom számos nyalánksága.

A No főszereplője kora haszonélvezője, menő kreatív szakember, aki igyekszik elfelejteni, hogy apja is a puccs áldozata volt. De amikor az ellenzék (kereszténydemokraták, szocdemek, kommunisták közösen!) megkeresi, hogy csinálja ő a kampányukat, annak ellenére sem mond nemet, hogy látja: ezek a fazonok legszívesebben elharapnák egymás torkát, ráadásul egyikük sem hiszi, hogy a választást megnyerhetik: az állami televízió nekik napi 15 percet, Pinochetnek 23 órát és 45 percet biztosít.

A sztori alapján borzalmas giccset is készíthetett volna Pablo Larrain rendező a "megtért bárányról", aki a hőn áhított szabadság érdekében kockára teszi karrierjét, a végén pedig megdicsőül, de szerencsére szó sincs erről. Noha látjuk, hogy a hatalom a rendőri zaklatástól kezdve a kampányfilmek ellopásán át a gyűlöletkampányig mindent elkövet, René számára fontosabb, hogy profi terméket állítson elő, meggyőzze fafejű megrendelőit, hogy gyásszal és múltidézéssel nem lehet választást nyerni. A No attól válik igazán jó filmmé, hogy ezt a csatát, illetve a mexikói Gael García Bernal nagyszerű alakításának köszönhetően a főszereplőben dúló "belső harcot" is sallangmentesen tudja ábrázolni, ráadásul a nyolcvanas évek végének megidézésében is hibátlan. Az a fajta "rendszerváltó" film, amit annyira hiányolunk az elmúlt 20 év hazai terméséből.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."