Film

Non plüss ultra

Seth MacFarlane: Ted

  • - köves -
  • 2012. szeptember 11.

Film

Ha okosba' nyomjuk, ki kell jelentenünk, hogy a Ted nincs rajta minden idők legjobb filmjeinek listáján, sem az első tízben, sem a futottak még 990-ben. Ozu, Hitchcock, Renoir, Tarr királysága nincs veszélyben, és Malick is fellélegezhet; Mark Wahlberg és játékmackójának barátsága a filmtörténet jelen állása szerint egyelőre csak a Beszélő Plüssállatok Filmen Mark Wahlberggel listát uralja, azt viszont megfellebbezhetetlenül.

Ha okosba' nyomjuk, azt is ki kell jelentenünk; a részek és egészek közti viszonyulás terén a Ted bizony rosszul teljesít; a filmbeli poénok összege sajnálatos módon elmarad a kívánatos műegésztől. Másképpen: minden plüssbe mártott test a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított dramaturgiai kohézió súlya. De! Maga Ted, e mocskos szájú, porba fingó, kurvázó-füvező és Mark Wahlberggel barátkozó plüssmaci lenne az első, aki a műegész szó hallatán a kritikusra vetné üres gombszemét, és valami marón szellemeset találna mondani. Már ha sűrű züllési teendői megengednék a reflexiót. De nem engedik, mert Tednek - E.T., Micimackó, Pom pom és a mindenkori tévémacik kitagadott, élvhajhász mostohatestvérének - a róla elnevezett vígjáték majd minden gegjénél jelenése van. Wahlbergnek is, de a belőle kilógó cédulából (árcédula lehet, súlyos milliók vannak ráírva) senki sem csinál viccet.

 


 

Ted nemcsak a maci-ember barátságokról szóló filmek, de a vígjátékok kategóriájának is szép példánya, kedvesen otromba próbálkozás, igaz, itt-ott érződik a filmen egy kis filmszerűség, és ez némileg ront az összképen. Egy fölösleges dramaturgiai műszál is maradt a történetben, mintha az alkotók nem a végleges, hanem az eggyel korábban mentett forgatókönyvfile-ból dolgoztak volna. Bármilyen komolyabb fejlődési ív csak félrevitte volna ezt a kreatívan félrevitt, derűsen jelentéktelen történetet, melyből az égvilágon semmi nem következik, hacsak az nem, hogy valakinek egyszer meg kellett csinálnia a Casablanca zárójelenetének, az ember-ember barátság e legszebb filmes lenyomatának plüssmacis-wahlberges változatát. Ezt a valakit történetesen Seth MacFarlane-nek hívják, és eddig közel 200 részt nyomott le egy Family Guy című, ultraplüsshumorú rajzfilmsorozatból.

Az UIP-Duna Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.