Film

Nyárutó

  • - kg -
  • 2014. március 6.

Film

Csak egy érzékeny, a finomságokra nyitott, az összetevőket jól ismerő, a legapróbb rezzenésekre is odafigyelő filmrendező képes úgy sülő pitét fényképezni, ahogy azt Jason Reitman a Nyárutóban teszi. Az eddig emberekben, ám mostantól pitében (barackos!) is utazó filmrendező, olyan jobbfajta hollywoodi holmik készítője, mint a Pszichoszingli és a Juno, levetette humorát, hogy minden energiáját egy faltól falig melodrámába fektesse.

A pitesütés érzelmi csúcspontja filmjének, érzékiségben talán csak Patrick Swayze és Demi Moore Ghost-beli agyagozása ér a nyomába. A sülő pite több mint egy sülő pite, egy új családi egység összekovácsolódásának barackos metaforája: az anya-gyerek-szökevény szentháromságé. Ha elfogadjuk, és mi mást is tehetnénk, hogy Reitman egy ordas nagy melodrámát mesél, ha képesek vagyunk megbékélni a gondolattal, hogy Josh Brolin vérző börtönszökevénye szinte percek alatt válik egy csonka család mentőangyalává, pótpapává és férjpótló szeretővé, baseballoktatóvá és ezermesterré, mesterszakáccsá (pite!) és táncpartnerré, Kate Winslet pedig sokadszorra játssza (jól) a kókadozó, de egy kis locsolásra menten ébredező kertvárosi virágszál szerepét, akkor a film jó háromnegyedére nem lehet panaszunk. A fény mindig oda esik, ahová egy drámában esnie kell, elvétve feszültség is akad - mégiscsak szökevény van a háznál -, a pite pedig, nos, igen, ahogy sül-sül, majd kisül, az egy emlékezetes moneyshot. Csak a zárlat, az elviselhetetlen, méltatlan egy olyan filmhez, melyben ember és pite találkozása ilyen érzékenyen van ábrázolva.

Az UIP-Duna Film filmje

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.