Film

Palackposta

  • - kg -
  • 2016. október 1.

Film

Úgy nem néz ma senki az európai nyomozós filmek piacán, mint a dánok második leghíresebb színésze, Nikolaj Lie Kaas Jussi Adler-Olsen krimiíró Mørck felügyelőjének szerepében. A bizonyítottan kiváló előadóművésznek ez a harmadik jelenése a Q-ügyosztály eseteit feldolgozó sorozatban, de az első olyan alkalom, amikor elfelejtettek szólni a sminkszobában, hogy lehetnek bármily hitelesek is a mennydörgő belső viharokat és az éjsötét depressziót sejtető, kataton arcvonások, az ismert hollywoodi szólás szerint semmi jóra nem vezet, ha a művész full kreténben nyomja. Vele szemben egy notórius vicsorítót tettek meg főgonosznak: a vallási szekták gyermekeit tizedelő sorozatgyilkosban Hannibal Lecter leértékelt vonásai találkoznak egy skandináv Ryan Gosling-hasonmás kisfiús igyekezetével. A jó és rossz oldalon is túlságosan összeszorított fogak nem kedveznek a kezdetben nagyon is ígéretes felállásnak, melyben a keresztény szekták belvilága találkozik a nyomozók saját hitbéli vagy hitnembéli dilemmáival. Mørckra éppenséggel ráférne egy kis hivés, míg lelkes táskahordozója, a muszlim Assad, úgy is, mint hívő ember, a maga sztoikus módján igyekszik visszaverni kollégája érzéketlenségének megnyilvánulásait. Mindeközben vad, viharos éjszaka dühöng Skócia nyugati partjai fölött, ám mint tudjuk, történetünk szempontjából ez mellékes, mert hőseink valahol máshol akcióznak. Az immár megszokott magas, skandi színvonalon bonyolított ügymenet során a valóságot a különböző német autómárkák jelenléte képviseli: tippeljük meg együtt, melyik támogatta a Q-ügyosztályt.

A Vertigo Média filmje

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.