Film

A barátságos óriás

  • - kg -
  • 2016. október 1.

Film

A nemzetközi kapcsolatok azon szegmensében, melyet ember-óriás viszonynak hívunk, akadtak ballépések mostanában, gondolunk itt elsősorban az olyan, főként az óriások terhére elkövetett produkciókra, mint például Az óriásölő és más hasonló marhaságok. E kiélezett helyzet olyan rendezőért kiált, aki már számtalanszor bizonyította, hogy ahol igazságtalanság van a világban, legyen az közelmúltbeli vagy sok száz éves incidens, ő ott terem, és a lehető legnagyobb körültekintéssel orvosolja a bajt. Igen, Steven Spielbergről van szó, aki ezúttal az óriásokért emel szót: míg mások legfeljebb csak annyit hümmögnének, hogy igen, ismerünk barátságos óriásokat is, Spielberg egy egész filmet szentelt egynek: ehhez persze kellett Roald Dahl is, akinek A barátságos óriás (korábban: Szofi és a HABÓ) című meséje korántsem ismeretlen az ifjúság köreiben. A Mark Rylance vonásaival felruházott, barátságos óriás mellé kapunk sok anyaszomorító barátságtalant is, meg egy kislányt, aki a cukiságskálán még épp a tolerálható tartományba esik. Tulajdonképpen egy rossz szavunk sem lehet, ha csak az nem, hogy Spielberg úgy mesél, mint egy gyerekbarát, de már álmos bácsi, aki olykor belealszik a meséjébe, majd amikor magához tér, nem tudván, hol is hagyta abba, biztos, ami biztos, visszaugrik egy-két bekezdést. Minden nagyon szép és minden nagyon jó és minden meglehetősen steril: Wes Anderson jobb választás lett volna ide, ő már bizonyította (lásd A fantasztikus Róka úr), hogy a humora sem hagyja cserben, ha Dahl az alapanyag, és nem is olyan aluszékony.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.