Film

A barátságos óriás

  • - kg -
  • 2016. október 1.

Film

A nemzetközi kapcsolatok azon szegmensében, melyet ember-óriás viszonynak hívunk, akadtak ballépések mostanában, gondolunk itt elsősorban az olyan, főként az óriások terhére elkövetett produkciókra, mint például Az óriásölő és más hasonló marhaságok. E kiélezett helyzet olyan rendezőért kiált, aki már számtalanszor bizonyította, hogy ahol igazságtalanság van a világban, legyen az közelmúltbeli vagy sok száz éves incidens, ő ott terem, és a lehető legnagyobb körültekintéssel orvosolja a bajt. Igen, Steven Spielbergről van szó, aki ezúttal az óriásokért emel szót: míg mások legfeljebb csak annyit hümmögnének, hogy igen, ismerünk barátságos óriásokat is, Spielberg egy egész filmet szentelt egynek: ehhez persze kellett Roald Dahl is, akinek A barátságos óriás (korábban: Szofi és a HABÓ) című meséje korántsem ismeretlen az ifjúság köreiben. A Mark Rylance vonásaival felruházott, barátságos óriás mellé kapunk sok anyaszomorító barátságtalant is, meg egy kislányt, aki a cukiságskálán még épp a tolerálható tartományba esik. Tulajdonképpen egy rossz szavunk sem lehet, ha csak az nem, hogy Spielberg úgy mesél, mint egy gyerekbarát, de már álmos bácsi, aki olykor belealszik a meséjébe, majd amikor magához tér, nem tudván, hol is hagyta abba, biztos, ami biztos, visszaugrik egy-két bekezdést. Minden nagyon szép és minden nagyon jó és minden meglehetősen steril: Wes Anderson jobb választás lett volna ide, ő már bizonyította (lásd A fantasztikus Róka úr), hogy a humora sem hagyja cserben, ha Dahl az alapanyag, és nem is olyan aluszékony.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.