Film

A barátságos óriás

  • - kg -
  • 2016. október 1.

Film

A nemzetközi kapcsolatok azon szegmensében, melyet ember-óriás viszonynak hívunk, akadtak ballépések mostanában, gondolunk itt elsősorban az olyan, főként az óriások terhére elkövetett produkciókra, mint például Az óriásölő és más hasonló marhaságok. E kiélezett helyzet olyan rendezőért kiált, aki már számtalanszor bizonyította, hogy ahol igazságtalanság van a világban, legyen az közelmúltbeli vagy sok száz éves incidens, ő ott terem, és a lehető legnagyobb körültekintéssel orvosolja a bajt. Igen, Steven Spielbergről van szó, aki ezúttal az óriásokért emel szót: míg mások legfeljebb csak annyit hümmögnének, hogy igen, ismerünk barátságos óriásokat is, Spielberg egy egész filmet szentelt egynek: ehhez persze kellett Roald Dahl is, akinek A barátságos óriás (korábban: Szofi és a HABÓ) című meséje korántsem ismeretlen az ifjúság köreiben. A Mark Rylance vonásaival felruházott, barátságos óriás mellé kapunk sok anyaszomorító barátságtalant is, meg egy kislányt, aki a cukiságskálán még épp a tolerálható tartományba esik. Tulajdonképpen egy rossz szavunk sem lehet, ha csak az nem, hogy Spielberg úgy mesél, mint egy gyerekbarát, de már álmos bácsi, aki olykor belealszik a meséjébe, majd amikor magához tér, nem tudván, hol is hagyta abba, biztos, ami biztos, visszaugrik egy-két bekezdést. Minden nagyon szép és minden nagyon jó és minden meglehetősen steril: Wes Anderson jobb választás lett volna ide, ő már bizonyította (lásd A fantasztikus Róka úr), hogy a humora sem hagyja cserben, ha Dahl az alapanyag, és nem is olyan aluszékony.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.