Film

Szavak nélkül

  • 2014. november 30.

Film

Maciej Pieprzy­­ca filmje egy agykárosodással született fiú többé-kevésbé valós történetét meséli el, a modelljét láthatjuk is a film végén. A betegsége miatt a lét peremére szoruló Mateusz emberfeletti küzdelmet folytat azért, hogy dacára a kommunikációképtelenség jeleit mutató, riasztó állapotának mi, akik többé-kevésbé irányítani vagyunk képesek testünket, értelmes emberi lényként fogadjuk el, mert az is. Ilyen filmet láttunk már. Nem sokat, de elég jókat, sok helyütt díjazottakat. A lengyel rendező filmje sajátos hangvételével lep meg. Olyan pozitív világképet nyújt nekünk, ún. egészségeseknek, hogy a fal adja a másikat.

A hős környezetének – szerető családjának és jó szándékú elmegyógyintézeti gondozóinak – 26 évébe telik felfedezni, hogy a gondjukra bízott emberi lény nyögése, hörgése és kaszáló mozdulatai mögött nem a sérült lélek elfojtandó dühkitörései vannak, hanem egy másokkal kapcsolatba lépni, vagyis élni akaró, érző, érzékeny és tudatos emberi lény teremtő energiája. Azt a kérdést teszi föl a film, hogy akkor kinek milyen képessége is sérült voltaképpen. Pieprzyca megrendítő filmjét az különbözteti meg markánsan más, hasonló témájú munkáktól, hogy benne mindent áthat a lágy, puha, édes, gyilkos jóindulat. Az anyja brosstűjéért kúszó kisfiút a padlóra szorítják, jaj, nehogy baja essék (pedig, ha hagynák, hogy még egy métert kússzon, talán felfedeznék, hogy a gyerek érti az em­beri beszédet). Amikor egy rossz mozdulat következtében véletlenül fellöki anyját, akkor elmegyógyin­tézetbe küldi gondozását vállalni nem tudó nővére, hiszen ott vannak a szakemberek, és a szegény nyominak az a jó. Amikor az etetéskor hanyatt fektetett ápolt mindig megharapja a száját, kihúzzák a fogait, jaj, nehogy fájjon neki az evés (pedig fel is ültethetnék). És így tovább: kedvesen, odafigyelve, szánakozó mosollyal, ahogy szoktuk mi mind, ún. szeretteinkkel. Hátborzongatóan kedves film.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.