Film

Szavak nélkül

  • 2014. november 30.

Film

Maciej Pieprzy­­ca filmje egy agykárosodással született fiú többé-kevésbé valós történetét meséli el, a modelljét láthatjuk is a film végén. A betegsége miatt a lét peremére szoruló Mateusz emberfeletti küzdelmet folytat azért, hogy dacára a kommunikációképtelenség jeleit mutató, riasztó állapotának mi, akik többé-kevésbé irányítani vagyunk képesek testünket, értelmes emberi lényként fogadjuk el, mert az is. Ilyen filmet láttunk már. Nem sokat, de elég jókat, sok helyütt díjazottakat. A lengyel rendező filmje sajátos hangvételével lep meg. Olyan pozitív világképet nyújt nekünk, ún. egészségeseknek, hogy a fal adja a másikat.

A hős környezetének – szerető családjának és jó szándékú elmegyógyintézeti gondozóinak – 26 évébe telik felfedezni, hogy a gondjukra bízott emberi lény nyögése, hörgése és kaszáló mozdulatai mögött nem a sérült lélek elfojtandó dühkitörései vannak, hanem egy másokkal kapcsolatba lépni, vagyis élni akaró, érző, érzékeny és tudatos emberi lény teremtő energiája. Azt a kérdést teszi föl a film, hogy akkor kinek milyen képessége is sérült voltaképpen. Pieprzyca megrendítő filmjét az különbözteti meg markánsan más, hasonló témájú munkáktól, hogy benne mindent áthat a lágy, puha, édes, gyilkos jóindulat. Az anyja brosstűjéért kúszó kisfiút a padlóra szorítják, jaj, nehogy baja essék (pedig, ha hagynák, hogy még egy métert kússzon, talán felfedeznék, hogy a gyerek érti az em­beri beszédet). Amikor egy rossz mozdulat következtében véletlenül fellöki anyját, akkor elmegyógyin­tézetbe küldi gondozását vállalni nem tudó nővére, hiszen ott vannak a szakemberek, és a szegény nyominak az a jó. Amikor az etetéskor hanyatt fektetett ápolt mindig megharapja a száját, kihúzzák a fogait, jaj, nehogy fájjon neki az evés (pedig fel is ültethetnék). És így tovább: kedvesen, odafigyelve, szánakozó mosollyal, ahogy szoktuk mi mind, ún. szeretteinkkel. Hátborzongatóan kedves film.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”