Film

Szavak nélkül

  • 2014. november 30.

Film

Maciej Pieprzy­­ca filmje egy agykárosodással született fiú többé-kevésbé valós történetét meséli el, a modelljét láthatjuk is a film végén. A betegsége miatt a lét peremére szoruló Mateusz emberfeletti küzdelmet folytat azért, hogy dacára a kommunikációképtelenség jeleit mutató, riasztó állapotának mi, akik többé-kevésbé irányítani vagyunk képesek testünket, értelmes emberi lényként fogadjuk el, mert az is. Ilyen filmet láttunk már. Nem sokat, de elég jókat, sok helyütt díjazottakat. A lengyel rendező filmje sajátos hangvételével lep meg. Olyan pozitív világképet nyújt nekünk, ún. egészségeseknek, hogy a fal adja a másikat.

A hős környezetének – szerető családjának és jó szándékú elmegyógyintézeti gondozóinak – 26 évébe telik felfedezni, hogy a gondjukra bízott emberi lény nyögése, hörgése és kaszáló mozdulatai mögött nem a sérült lélek elfojtandó dühkitörései vannak, hanem egy másokkal kapcsolatba lépni, vagyis élni akaró, érző, érzékeny és tudatos emberi lény teremtő energiája. Azt a kérdést teszi föl a film, hogy akkor kinek milyen képessége is sérült voltaképpen. Pieprzyca megrendítő filmjét az különbözteti meg markánsan más, hasonló témájú munkáktól, hogy benne mindent áthat a lágy, puha, édes, gyilkos jóindulat. Az anyja brosstűjéért kúszó kisfiút a padlóra szorítják, jaj, nehogy baja essék (pedig, ha hagynák, hogy még egy métert kússzon, talán felfedeznék, hogy a gyerek érti az em­beri beszédet). Amikor egy rossz mozdulat következtében véletlenül fellöki anyját, akkor elmegyógyin­tézetbe küldi gondozását vállalni nem tudó nővére, hiszen ott vannak a szakemberek, és a szegény nyominak az a jó. Amikor az etetéskor hanyatt fektetett ápolt mindig megharapja a száját, kihúzzák a fogait, jaj, nehogy fájjon neki az evés (pedig fel is ültethetnék). És így tovább: kedvesen, odafigyelve, szánakozó mosollyal, ahogy szoktuk mi mind, ún. szeretteinkkel. Hátborzongatóan kedves film.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."