tévésmaci

Pontycsemege

  • tévésmaci
  • 2022. december 7.

Film

Amikor Sztupa és Troché színházba mentek, magukkal vitték a Sülysápi Tápióvölgye Mgtsz kollektívájának ilyesmire fogékony tagjait is; vezetők persze nem mentek, csak a tagság, illetve az elnök titkárnője, Szabó Irén, aki azért már szinte egy vezető.

A színházazó tagságot egy Dola papa nevű, megfejthetetlen egzisztencia trombitálta össze, jöttek is szép számmal. Sztupa úgy tudta, Dola papa pártvonalon mozog, mármint a helyi szinteken. Egészen Pestre kellett jönni, a József Attila Színházban nézték meg a Cyranót, Fülöp Zsigmonddal a címszerepben. Kora jelentős művésze a reá oly jellemző fransziás könnyedséggel hozta a figurát, tényleg olyan volt, mint Jean-Pierre Cassel (valószínűleg ő is volt a magyar hangja a filmeken), lazán és szerelmesen, de mély fájdalmakkal a szívében lehetett volna ő az ötödik testőr Athos, Porthos, Aramis és d’Artagnan mellett, s ez csak egy kicsit volt más kávéház. Bár ragasztottak rá egy ménkű nagy orrot, még így is módfelett jóképűnek hatott, Szabó Irén csak úgy bámulta a játékát, de néha azért Trochéra sandított, s megállapította, hogy Troché állja a versenyt, még így ültében is. Mindez azért alakult így, mert idefelé Sztupa vezette a szövetkezet úgymond különbuszát, Troché pedig jobb dolga nem lévén, letelepedett az egyedül ücsörgő Szabó Irén mellé, aki elmondta neki, hogy jó a vidéki élet, csak kevés a művelődési lehetőség, és ő többre vágyik. Ez természetes, mondta erre Troché, és jól elbeszélgettek romantikus regényekről is. De a férfiakra is nagy hatással volt Fülöp Zsiga testőri játéka (melyre rásegített valamelyest a díszlettervező is egy királykék, Anjou-liliommal díszített köpenyt adva rá). Dola papa a szünetben, míg a többiek a büfében állták a sort, a színpadon látott vívó mozdulatokat imitálta lendületesen, s többször is azt mondta, hogy touché! Pontosabban azt, hogy tusé. Majd, miután a sortartók egyikétől megkapta a vermutját (édes Éva), karon ragadta Sztupát, és bizalmasan elmesélte neki, hogy a téeszben Szabó Irént csak Szirénnek hívják. Egyfelől ugyebár Sz. Irén, höhö, másfelől meg láthatóan csábító egy perszóna, de sajna csak felfelé csábít, lefelé vagy egy magasságba hideg, mint a levelibéka, s Dola papa hamiskásan úgy egy magasságba lőtte be magát Sz. Irénnel, talán azért, hogy indokot találjon a pléhre csúszására. De a poén nem ez, hanem az, szorított egyet Sztupa karján, szóval az, hogy most már nyugodtan hívhatjuk Szirén helyett Sziránónak, Sziránénak is, no, nem azért, mert olyan nagy orra lenne, épp ellenkezőleg, olyan kis fitos az, hanem inkább azért, mert mindenbe beleüti, kacagott fel hangosan Dola papa. Mindeközben Troché és Sz. Irén is vermutot fogyasztottak, és Sz. Irén azt mondta Trochénak, milyen kár, hogy nincs benne (tudniillik a darabban) a Milady. Milyen kár, hogy nincs már a Milady…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.