Visszhang: animációs film

Apám sárkánya

  • SzSz
  • 2022. december 7.

Visszhang

Az 1999-ben alakult ír Cartoon Saloon animációs stúdiót máris a műfaj legjobbjaihoz, az amerikai Pixarhoz és a japán Studio Ghiblihez hasonlítják – joggal.

Eddigi négy egész estés mozijuk mind páratlan a maga nemében: az ír folklór történeteit feldolgozó trilógiájuk (Kells titka; A tenger dala; Wolfwalkers) és A kenyérkereső című felnőttmeséjük is kézzel rajzolt, kidolgozott figurákkal, lebilincselő történettel és összetett figurákkal operáló film. Legújabb dobásuk, az Apám sárkánya adaptáció (mint A kenyérkereső), Ruth Stiles Gannett 1948-as gyerekregényét filmesíti meg. Csakhogy az animáció technikáján kívül gyakorlatilag minden hiányzik belőle, ami a stúdió előző alkotásait olyan emlékezetessé tette.

A mondavilág helyett a nagyon is fájdalmas valóságban járunk: egy kisfiú és édesanyja kénytelenek feladni kisboltjukat és a nagyvárosba költözni, új életet kezdeni. A nincstelenség kettejük viszonyát is próbára teszi, a kisfiú egyenesen világgá megy: egy beszélő macska biztatására a titokzatos Vad Szigetre utazik, hogy kiszabadítson egy sárkányt. A sárkány leg­inkább Süsüre hasonlít, a többi, félelmetesnek tűnő lény pedig olyan, mintha a Cartoon Network valamelyik újabb sorozatából szökött volna el. Animációtól szokatlan módon egyik hős sem válik túl szimpatikussá, a történet végig esetleges marad, de a való világ és a Vad Sziget közötti párhuzam mégsem túl meggyőző. A mondanivaló annyi lenne, hogy nem kell tökéletesnek lennünk – a Cartoon Saloontól ez most afféle mentegetőzésnek hat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.