Visszhang: animációs film

Apám sárkánya

  • SzSz
  • 2022. december 7.

Visszhang

Az 1999-ben alakult ír Cartoon Saloon animációs stúdiót máris a műfaj legjobbjaihoz, az amerikai Pixarhoz és a japán Studio Ghiblihez hasonlítják – joggal.

Eddigi négy egész estés mozijuk mind páratlan a maga nemében: az ír folklór történeteit feldolgozó trilógiájuk (Kells titka; A tenger dala; Wolfwalkers) és A kenyérkereső című felnőttmeséjük is kézzel rajzolt, kidolgozott figurákkal, lebilincselő történettel és összetett figurákkal operáló film. Legújabb dobásuk, az Apám sárkánya adaptáció (mint A kenyérkereső), Ruth Stiles Gannett 1948-as gyerekregényét filmesíti meg. Csakhogy az animáció technikáján kívül gyakorlatilag minden hiányzik belőle, ami a stúdió előző alkotásait olyan emlékezetessé tette.

A mondavilág helyett a nagyon is fájdalmas valóságban járunk: egy kisfiú és édesanyja kénytelenek feladni kisboltjukat és a nagyvárosba költözni, új életet kezdeni. A nincstelenség kettejük viszonyát is próbára teszi, a kisfiú egyenesen világgá megy: egy beszélő macska biztatására a titokzatos Vad Szigetre utazik, hogy kiszabadítson egy sárkányt. A sárkány leg­inkább Süsüre hasonlít, a többi, félelmetesnek tűnő lény pedig olyan, mintha a Cartoon Network valamelyik újabb sorozatából szökött volna el. Animációtól szokatlan módon egyik hős sem válik túl szimpatikussá, a történet végig esetleges marad, de a való világ és a Vad Sziget közötti párhuzam mégsem túl meggyőző. A mondanivaló annyi lenne, hogy nem kell tökéletesnek lennünk – a Cartoon Saloontól ez most afféle mentegetőzésnek hat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."