Visszhang: animációs film

Apám sárkánya

  • SzSz
  • 2022. december 7.

Visszhang

Az 1999-ben alakult ír Cartoon Saloon animációs stúdiót máris a műfaj legjobbjaihoz, az amerikai Pixarhoz és a japán Studio Ghiblihez hasonlítják – joggal.

Eddigi négy egész estés mozijuk mind páratlan a maga nemében: az ír folklór történeteit feldolgozó trilógiájuk (Kells titka; A tenger dala; Wolfwalkers) és A kenyérkereső című felnőttmeséjük is kézzel rajzolt, kidolgozott figurákkal, lebilincselő történettel és összetett figurákkal operáló film. Legújabb dobásuk, az Apám sárkánya adaptáció (mint A kenyérkereső), Ruth Stiles Gannett 1948-as gyerekregényét filmesíti meg. Csakhogy az animáció technikáján kívül gyakorlatilag minden hiányzik belőle, ami a stúdió előző alkotásait olyan emlékezetessé tette.

A mondavilág helyett a nagyon is fájdalmas valóságban járunk: egy kisfiú és édesanyja kénytelenek feladni kisboltjukat és a nagyvárosba költözni, új életet kezdeni. A nincstelenség kettejük viszonyát is próbára teszi, a kisfiú egyenesen világgá megy: egy beszélő macska biztatására a titokzatos Vad Szigetre utazik, hogy kiszabadítson egy sárkányt. A sárkány leg­inkább Süsüre hasonlít, a többi, félelmetesnek tűnő lény pedig olyan, mintha a Cartoon Network valamelyik újabb sorozatából szökött volna el. Animációtól szokatlan módon egyik hős sem válik túl szimpatikussá, a történet végig esetleges marad, de a való világ és a Vad Sziget közötti párhuzam mégsem túl meggyőző. A mondanivaló annyi lenne, hogy nem kell tökéletesnek lennünk – a Cartoon Saloontól ez most afféle mentegetőzésnek hat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.