Film

Ready Player One

  • - kg -
  • 2018. május 5.

Film

A múltfeldolgozásban még Trianonnál sem tartunk, de egyszer talán a 80-as évekig is eljutunk, és akkor végre megszólalhatnak azok a késő Kádár-kori kiskamaszok, akik máig sem heverték ki fájdalmukat. Azt az égető érzést, amit csak azok tudnak átérezni, akiknek az örök sláger Commodore 64 helyett a játékokban szegény Commodore Plus/4-et hozta a nyugatnémet Mikulás. Az, hogy ezt végre kimondhattuk, Ernest Cline kultikus regényének és Spielberg filmváltozatának köszönhető, és ezzel máris nagy mentálhigiénés hasznot könyvelhettünk el. Könyv és film is a szürke jövőben játszódik, de a szivárványos nyolcvanas éveknek állít emléket, annak az évtizednek, ami a Donkey Konggal kezdődött, a Kincsvadászokkal folytatódott, majd azzal végződött, hogy John Cusack egy fej fölé emelt boomboxból az In Your Eyest bömbölteti szíve hölgyének. Még jó, hogy ennek az évtizednek a megszállottja a jövő legnépszerűbb játéka, az OASIS tervezője, a geekek istene, aki végrendeletében kihirdeti, hogy azé lesz egész virtuális királysága, aki megtalálja a játékban elrejtett kinyilatkoztatást, kocka-nyelven a Húsvéti Tojást. Spielberg kamaszai éppúgy a főgeek tojását keresik, mint a gaz nagyvállalat gaz főnöke, míg egy másik szint versenyzői egy még eldugottabb kincs, egy forgatókönyv nevű őskori valami hollétét kutatják. Szegények mindig lyukra futnak, de sebaj, mert az alámerülés a virtuális valóságban két pompázatos jelenetre – egy autóversenyre és egy Kubrick előtti főhajtásra – is elég. Ez kétszer 10 perc tiszta brillírozás, nem várt szép eredmény a 71 éves Spielbergtől.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.