Film

Rég nem szerelem

Film

Joachim Lafosse filmjében Marie (Bérénice Bejo) és Boris (Cédric Kahn) nagyon véget akar vetni házasságának. Már rég szét kellett volna költözniük, hogy civilizált módon mondhassanak búcsút egymásnak – már csak a gyerekeik érdekében is –, csakhogy anyagi ügyeik miatt egészen sokáig képtelenek rá. Nem tudnak megegyezni, hogy a lakásuk után kit mi illet. Így viszont a túl hosszúra nyúlt kényszerű együtt­élés folyamatos feszültséggel, végtelennek tűnő, kimerítő acsarkodással jár. Nem csak a saját éle­tüket mérgezik meg, de a két kislányukét is. S hogy rendezzék végre soraikat, nyilván a gyerekek felől kell jönnie a majdnem tragédiába torkolló figyelmeztetésnek. Ám addig Lafosse bemutatja az élhetetlen élet valamennyi variációját, a kiüresedett kapcsolat végletekig hatoló érzelmi hullámzásait, a ragaszkodás és az elengedés fájdalmas és kínos tüneteinek mindegyikét, mint egy oktatófilmben. Az üzenet annyi csak, hogy így ne! Közben a néző nem tud, de nem is akar azonosulni egyik váló féllel sem: nem kap hozzá tolakodó alkotói iránymutatást. Persze rossz, nagyon rossz nézni, ahogy a családi kötelékek elviselhetetlen teherré válnak, de a múló szerelemnek és az emberi kapcsolatoknak még ebben a formában is vannak igazán szép, fájóan szépséges pillanatai. Remek színészi alakítások, rendezői arányérzék és a zsigeri valóság teszi ezt a filmet minden elrettentő jelenete ellenére vonzóvá. Mert nincs mismásolás, még egy kis szerelem vagy mégis boldog vég, csak az igazság, hogy ez már rég nem szerelem, szeretet is csak alig.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.