Film

Rég nem szerelem

Film

Joachim Lafosse filmjében Marie (Bérénice Bejo) és Boris (Cédric Kahn) nagyon véget akar vetni házasságának. Már rég szét kellett volna költözniük, hogy civilizált módon mondhassanak búcsút egymásnak – már csak a gyerekeik érdekében is –, csakhogy anyagi ügyeik miatt egészen sokáig képtelenek rá. Nem tudnak megegyezni, hogy a lakásuk után kit mi illet. Így viszont a túl hosszúra nyúlt kényszerű együtt­élés folyamatos feszültséggel, végtelennek tűnő, kimerítő acsarkodással jár. Nem csak a saját éle­tüket mérgezik meg, de a két kislányukét is. S hogy rendezzék végre soraikat, nyilván a gyerekek felől kell jönnie a majdnem tragédiába torkolló figyelmeztetésnek. Ám addig Lafosse bemutatja az élhetetlen élet valamennyi variációját, a kiüresedett kapcsolat végletekig hatoló érzelmi hullámzásait, a ragaszkodás és az elengedés fájdalmas és kínos tüneteinek mindegyikét, mint egy oktatófilmben. Az üzenet annyi csak, hogy így ne! Közben a néző nem tud, de nem is akar azonosulni egyik váló féllel sem: nem kap hozzá tolakodó alkotói iránymutatást. Persze rossz, nagyon rossz nézni, ahogy a családi kötelékek elviselhetetlen teherré válnak, de a múló szerelemnek és az emberi kapcsolatoknak még ebben a formában is vannak igazán szép, fájóan szépséges pillanatai. Remek színészi alakítások, rendezői arányérzék és a zsigeri valóság teszi ezt a filmet minden elrettentő jelenete ellenére vonzóvá. Mert nincs mismásolás, még egy kis szerelem vagy mégis boldog vég, csak az igazság, hogy ez már rég nem szerelem, szeretet is csak alig.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.