Film

Rendes fickók

  • - kg -
  • 2016. július 2.

Film

Szeretjük Shane Blacket, a forgatókönyvírót, aki nélkül Danny Glover sosem mondott volna olyat, hogy I’m getting too old for this shit (Halálos fegyver), és szeretjük Shane Blacket, a rendezőt is, aki nélkül Robert Downey Jr. sosem pancserkodott volna akkorát, mint a Durr, durr és csókban. Szeretünk mi tulajdonképpen mindenkit, aki él és mozog, vagy már nem mozog Black új filmjében, a mindenféle (emberi, szakmai, műfaji) szeretettől túltengő Rendes fickókban. Szeretjük Russel Crowe-t, aki rég engedhette ki ennyire a hasát és a humorát, bírjuk Ryan Goslingot, aki még sosem volt ekkora bohóc, és szeretjük, ahogy ezek ketten az ősi Black-recept szerint párban adják-kapják a pofonokat. Aztán szeretjük még a hetvenes évek pornós Los Angelesét, szeretjük a magánkopós filmeket, szeretjük Philip Marlowe elpusztíthatatlan szellemét, az apjukat pátyolgató cserfes kamaszlányokat, Kim Basinger összes arcfelvarrását, és mit is szeretünk még? Ja, igen, a legjobban a munkájukat szerető hollywoodi szakikat szeretjük, meg azt a mondást, hogy erről a filmről süt, hogy szeretetből csinálták. A közmegegyezés szerint Black egy ilyen szeretetből filmezős fajta, és kell is, hogy jó csomó szeretetet belelássunk a Rendes fickókba, mert e nélkül még be kéne ismernünk, hogy ezt a nagyon laza, nagyon vicces, együttérzőn önironikus vagy csak annak tűnő, mai, rohanó világunkban már-már zseniálisnak látszó műalkotást semmi más nem tartja össze, csak ez a jól­eső, inkább megelőlegezett, mintsem megérdemelt szeretet. Meg a két főbohóc.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.