„Megtanult olvasni, és miért?” - Irvine Welsh író

Film

Javában forgatják a Trainspotting folytatását, a legendás film valamennyi arca visszatér egy újabb menetre. Az egyik legilletékesebb alkotót, a regények íróját kérdeztük ki – telefonon.

Magyar Narancs: A Trainspotting hőseinek sztoriját a Pornó című regényében írta tovább. Ezt követi a készülő film is?

Irvine Welsh: Igen, de nem ragaszkodunk olyan szolgai módon a regényhez, amennyire az első film követte a könyvet. Ez egy jóval lazább adaptáció lesz. Sok szállal kötődik az eredeti Trainspottinghoz, sok mindent felhasználtunk a Pornóból is, de az új regényemből, a Begbie utóéletét feldolgozó The Blade Artistból is merítettünk.

A Porno és szerzője

A Pornó és szerzője

 

MN: A The Blade Artistban Begbie-ből, a Trainspotting híresen erőszakos szereplőjéből művész lett – Amerikában. Szobrász és festő. Ezek szerint az új Trainspotting-filmben Begbie-t művészként látjuk viszont?

IW: Nem kell megijedni, a filmben marad, aki volt; elvetemült alak, egy igazi gazfickó. A regényben valóban művésznek áll, de a lelke mélyén és nem is csak a mélyén, nagyon is jól tudja, miféle alak ő valójában: dehogy művész, csak egy közönséges bűnöző. A tehetsége finoman szólva is korlátolt. De így legalább meg tudja valósítani önmagát, nem kell erőszakhoz folyamodnia. Ez is valami, sőt, az ő esetében ez egyáltalán nem kis dolog. Erőszakos nevelést kapott, az erőszak világában szocializálódott, és ha mindez nem lenne elég, a tetejében még diszlexiás is. Képzelheti, mennyi visszafojtott indulat, milyen töméntelen harag gyűlt föl benne az évek során. Megtanult olvasni, és miért? Hogy a Gépnarancsot olvasgassa. Kikupálta magát, de a kultúra sem óvja meg az erőszaktól.

Begbie (Robert Carlyle) hajdan

Begbie (Robert Carlyle) hajdan

 

MN: Begbie igazi pszichopata. Orvosi esetnek mondaná?

IW: Orvosi esetnek azért nem, de tény, hogy szeret fájdalmat okozni az embertársainak. Begbie erőszakos természet, ha elborul az agya, ami gyakran megesik, képtelen türtőztetni magát. Erőszakfüggő. Mindenki ismer többé-kevésbé hasonló alakokat, ezért is lehet olyan ismerős jelenség.

MN: Begbie nagy kocsmai verekedő. Ez elmondható önről is?

IW: Nem mondható. Sosem verekedtem kocsmában.

MN: És kocsmán kívül?

IW: Nézzen csak rá a képemre! Ha alaposabban szemügyre veszi, láthatja, hogy sosem voltam valami jó a bunyóban.

MN: Melyik sebhely a legemlékezetesebb?

IW: Hát, van jó néhány. Nem emelnék ki egyet sem, így vagy úgy, de mindegyik emlékezetes, az biztos. Van egy fülsérülésem, még ma is rosszul érint, ha visszagondolok, hogyan is szereztem.

Begbie a Trainspotting 2 forgatásán

Begbie a Trainspotting 2 forgatásán

 

MN: Részletezné?

IW: Hát, ahhoz le kéne gurítanunk néhány italt valahol, hogy megeredjen a nyelvem, és elmeséljem a történetét.

MN: Azt írta az e-mailjében, hogy épp forgat. A Trainspotting 2-ben játszik?

IW: Igen. Már le is forgattam a részemet. Ugyanazt a fickót játszom, mint az első Train­spottingban; Mikey Forrester vagyok, a drogdíler. Mikey-nek felvitte az isten a dolgát, jól megy a sora. Nekem meg jobban megy a színészkedés, legalábbis szeretném azt hinni. Attól azért még távol vagyok, hogy tűrhető színésznek mondjam magam, de a tapasztalat sok mindenre megtanított. Mostanában egyre inkább az az érzésem, hogy ha időben kezdem és alaposan nekidurálom magam, egész jó színész lehetett volna belőlem. Sosem lettem volna nagy színész, de szégyent se vallottam volna.

Welsh a Trainspottingban

Welsh a Trainspottingban

 

MN: Hollywood klasszikus mozisztárjai közül kik állnak közel a szívéhez?

IW: A klasszikus hollywoodi musicalek egyik nagy rajongójával beszél. Az Ének az esőben és a Fehér karácsony örök kedvenceim. És az olyan romantikus filmeknek is nehezen állok ellen, mint például az Álom luxuskivitelben.

MN: És a keményfiúk?

IW: Bogarttól a Key Largo a szívemnek kedves klasszikus, Mitchum pedig annyira elvetemült a Rettegés fokában, hogy nem lehet nem szeretni. Eléggé bírtam, ahogy Scorsese feldolgozta a Rettegés fokát, De Niro másképp volt gonosz, mint Mitchum. Megérdemel minden dicséretet. És hát Juliette Lewis alakításáról se feledkezzünk meg. Scorsese filmje ritka madár, egyike a jól sikerült remake-eknek.

MN: Egy utolsó trainspottingos kérdés: Begbie bajusza anno divatot teremtett. Láthatjuk a folytatásban is?

IW: Sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom. Maradjunk annyiban, hogy Begbie stílusérzéke, ruházkodási hajlamai mit sem változtak az elmúlt húsz évben.

false

MN: És a bajuszdivat?

IW: Csak remélni tudom, hogy nem teremtettünk divatot Begbie arcszőrzetével. Szörnyű lenne, ha ezt kéne örökül hagyni az utókorra.

Korábbi interjúink Mr. Welsh-sel itt és itt olvashatók.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.