Film

Máris hiányzol

  • 2016. július 2.

Film

A meghalós zsáner versenyműveinek alaphőse az élettől búcsúzó, gyógyíthatatlan beteg, (általában) negyven körüli, (kizárólag) tehetős, munkájában és/vagy családi életét tekintve sikeres nő, akit egy (általában) neves, (kizárólag) vonzó színésznő játszhat. Ezúttal Toni Collette lép Julianne Moore és Hilary Swank nyomdokába. A fő attrakció a leépülés fázisainak hatásos bemutatása. Alzheimer, ASL, rák; kemoterápia, hajkihullás, rosszullétek részletes bemutatása, esetleg, mint itt, emlőeltávolítás, sebhelyen időző kamerával. A hős szenvedése közben felfedezi az élet szépségét és/vagy pokollá teszi környezete életét, míg egyre árkosabbra világított arcán megjelenik az elfogadás, s egyszer csak szépen elalszik. Ahogy a rákbetegek szoktak. A filmekben.

Nem, nem a betegségen gúnyolódom. Az nem film. Abban haláltusa van, végtelen kiszolgáltatottság és reménytelenség. Nem szól érzelmes zene. A haldoklás filmes kliséit tartom irritálónak. Most is, amikor a mindennél mélyebb lány-, majd nőbarátság toposzára eresztik rá a gyógyíthatatlan betegséget. Pedig amit látunk, színészileg kétségtelenül hitelesen felépített, szakmailag jól kidolgozott, pörgősre, trendire, ütősre formált film, amelyben a gyerekeit felnevelni már nem tudó két barátnő története különféle viharos, ám csak kevéssé hiteles fordulatokon keresztül, túlontúl esztétikus képekben és szentimentális szófordulatokkal mondja ki azt, ami legelőször jut mindenkinek eszébe.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.