Film

Máris hiányzol

  • 2016. július 2.

Film

A meghalós zsáner versenyműveinek alaphőse az élettől búcsúzó, gyógyíthatatlan beteg, (általában) negyven körüli, (kizárólag) tehetős, munkájában és/vagy családi életét tekintve sikeres nő, akit egy (általában) neves, (kizárólag) vonzó színésznő játszhat. Ezúttal Toni Collette lép Julianne Moore és Hilary Swank nyomdokába. A fő attrakció a leépülés fázisainak hatásos bemutatása. Alzheimer, ASL, rák; kemoterápia, hajkihullás, rosszullétek részletes bemutatása, esetleg, mint itt, emlőeltávolítás, sebhelyen időző kamerával. A hős szenvedése közben felfedezi az élet szépségét és/vagy pokollá teszi környezete életét, míg egyre árkosabbra világított arcán megjelenik az elfogadás, s egyszer csak szépen elalszik. Ahogy a rákbetegek szoktak. A filmekben.

Nem, nem a betegségen gúnyolódom. Az nem film. Abban haláltusa van, végtelen kiszolgáltatottság és reménytelenség. Nem szól érzelmes zene. A haldoklás filmes kliséit tartom irritálónak. Most is, amikor a mindennél mélyebb lány-, majd nőbarátság toposzára eresztik rá a gyógyíthatatlan betegséget. Pedig amit látunk, színészileg kétségtelenül hitelesen felépített, szakmailag jól kidolgozott, pörgősre, trendire, ütősre formált film, amelyben a gyerekeit felnevelni már nem tudó két barátnő története különféle viharos, ám csak kevéssé hiteles fordulatokon keresztül, túlontúl esztétikus képekben és szentimentális szófordulatokkal mondja ki azt, ami legelőször jut mindenkinek eszébe.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.