Film

Riddick

  • - kg -
  • 2013. október 13.

Film

Végre trilógiává kerekedett Riddick is, ez már nagyon kellett, a vak is láthatja. Riddick viszont a sötétben is jól lát, ezt a képességét hurcolássza részről részre, meg az úszószemüvegét, mely tar fejét díszíti, azt a jelentős fejet, melyből két, különösebb értelem nélkül világító szem pásztázza a kies külvilágot. A low-budget első rész és a szánalmasan epikus második után Riddick közkívánatra újra itt van, noha a köz ez esetben a karaktert alakító Vin Dieselt és a rendező David Twohyt jelenti. A harmadik rész valójában három rész. Az elsőben Riddick megpróbál beilleszkedni egy tagbaszakadt űrtahókat nem szívesen látó bolygó táplálkozási láncába; a farkasok és víziszörnyek közt talál helyet, de mindig van feljebb. A másodikban Riddick felnevel egy űrfarkast, ez minden kutyabarátnak tetszeni fog, s valahol merész is, hogy egy véres Vin Diesel-scifiben ennyi időt szánnak ember és legjobb barátja barátságának. És van a harmadik rész, amiben Riddicket fejvadászok űzik, s az akaratlan humoré a főszerep. Bájos mondatok korábban is elhangoztak (Riddick, belső monológ: "Vannak rossz napok, és vannak leírhatatlanul rossz napok"), de itt aztán tort ül a forgatókönyv-írói pihentség. Lemegy a nap, támadnak a szörnyek (ez amolyan Riddick-védjegy), s támadnak a hülye mondatok is. Mi most csak a két legszebbet említenénk. Leszbikus kommandós: "Nem kúrok férfiakkal, csak néha bekúrok nekik!"; Riddick és Isten: "Istent hagyd ki ebből, kölyök, Isten nem akar ebbe belekeveredni." Próbáltuk Istent elérni, de egyelőre nem kommentálta Riddick állítását.

A Pro Video bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.