Film

Egy francia család szexuális krónikája

Film

Emlékszünk még, amikor A kék lagúna kínkeservesen végigszenvedett 100 perce számított szexuális felvilágosításnak? Amikor Brooke Shields - hol hajjal, hol vízzel takart - bájai segítségével okulhatott a tinédzser a felnőtté válás és a testi párkapcsolatok tárgykörében? Szerencsére már a 21. századot éljük, egy kattintás, és elérhető a világpornó. De akkor mit mondhat még egy "családi film" a szexről? Hát, egyszer azt, hogy a gyerekek nem csak egy lakatlan szigeten kényszerülhetnek a fajfenntartás érdekében testi kapcsolatot létesíteni, másszor meg azt, hogy korszellem ide, korszellem oda, a családon belüli szex tabu. Mely tabut le kell dönteni, ezért Jean-Marc Barr és Pascal Arnold filmje viccesen-vígan próbálja bemutatni a szexualitás megélésének lépéseit a 18 évesen még szűzként kínlódó kamasztól a szülőkön keresztül az özvegy nagypapáig. Végtére is mindenki él valamiféle nemi életet.

A mű döntő hibája az, hogy csak addig jut el, hogy elénk rakja, miről kell(ene) beszélni, de túl sok hozzáfűznivalója nincs a dolgokhoz. Szemernyit sem nyílt, és újat sem mutat, de még azokkal a beígért praktikákkal sem találkozunk, amelyek megoldanák feszengő anyukák és apukák vonatkozó gondjait. Apró beszélgetésfoszlányokon, na meg a francia filmek elmaradhatatlan énfényező narrátorán kívül csak néhány hú, de pikáns, valójában álmosító ágyjelenetet kapunk. Felvilágosító-oktató szoftpornót, végső soron persze jellegzetesen francia mozit. Csupa olyat, amit nem szeretünk benne.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.