DVD

Orca rágta Oscar-díjas - Rozsda és csont

  • - kg -
  • 2013. április 26.

Film

Mi tagadás, frissnek hatott és csak kicsit banálisnak, amikor a jól szituált, hallássérült titkárnő és a frissen szabadult alvilági tuskó egymásra talált Jacques Audiard romantikus bűntörténetében. A számat figyeld!-ben összenőtt, ami nem tartozik össze: a szálkásra gyúrt realizmus Audiard műfaji (főleg az amerikai bűnfilmek iránt érzett) elfogultságaival és a szereplői iránt táplált, atyaian megengedő szeretetével úgy borult össze, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. Kicsi, de szép győzelme volt ez a fél szemmel mindig Amerikát leső francia filmnek; Melville cowboykalapja (az, amelyikben A szamuráj Amerika-mániás rendezője előszeretettel parádézott) tökéletesen illett az egy generációval később jelentkező Audiard-ra, akinél a keménykedés és az ellágyulás párhuzamos programja folyik váltakozó színvonalon azóta is.


 

Most épp a Bikanyakból exportált Matthias Schoenaerts köp vért és horzsolja fel az öklét mint utcai harcos és gyermekével mit sem törődő apa, s a jól szituált delfinidomárnők kényelmes életét élő Marion Cotillard-nak a lábát kell elveszítenie ahhoz, hogy Audiard párost csináljon az össze nem illő felekből. Ami leírva banális, az filmen még banálisabb; fájdalom, de ezúttal nem akar összenőni, ami nem tartozik össze: marad a giccs, persze magas színvonalon. Cotillard szépen szenved, ha van lába, ha nincs, Schoenaerts meg jól hozza az ösztönlényt. Bár nem tanácsos rögtön Dardenne-ezni, ha francia nyelvi közegben kallódó fiúcskát látunk, Audiard mintha a belgák szabadalmát is elirigyelte volna.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.