Gondolta a manó - Paul Thomas Anderson: The Master

Film

Mindent tudunk a film regényesen nehéz fogantatásáról, és arról is, hogy melyik -ológiára végződő egyház keletkezéstörténete ihlette meg a P. T.-vel kezdődő nevű filmrendezőt. Nevezett egyház köreiben alighanem csak elvétve akadtak hívei az ötletnek - ők nyilván mással, de semmi esetre sem a Boogie Nights és a Vérző olaj rendezőjével vitették volna színre történetük kezdeteit.

Emiatt-e vagy sem, de némi befektetői elbizonytalanodás is színezte az előzményeket, mindenesetre a filmnek jót tett a sok valós vagy képzelt huzavona. Jót tett egyházügyileg is, hogy akkor Anderson mondja-e és mutatja is, és ha igen, akkor mit és mennyit, és jót tett jelzőhalmozásilag is, hiszen "az enigmatikus rendező kényes témához nyúl karizmatikus színészeivel" vagy a "karizmatikus rendező enigmatikus témához nyúl kényes színészeivel" kezdetű felkonfok szinte készen várták a bemutatót.


 

Magáról a filmről annyi bátran állítható, hogy az enigmatikus rendező karizmatikus színészeivel lerázta magáról a történetmondás kényszerének bénító terheit - ilyen messzire jobbára csak enigmatikus rendezők szoktak merészkedni, a karizmatikus színészek pedig (Philip Seymour Hoffman, Joaquin Phoenix) nemcsak hogy méltó társai e homályba vesző balladai úton, de mint mindig, életük alakítását nyújtják most is, e talányos mesterműben. Ami viszont egyáltalán nem talányos, hiszen a szemünk láttára történik meg csinos képekbe csomagolva, az két amerikai találkozása a második világháború utáni nagy jövés-menésben. Az egyik szektát alapítana és épp a tanokat fekteti le, a másik vedel, mint a kefekötő, és nem a tanokat fekteti le. Hogy honnan ez a szenvedélyes, se veled, se nélküled férfibarátság, mely a szektavezérszerepet próbálgató kövér amerikai és a felpróbált szerepekből rendre kieső, mit kieső, nagy csörömpöléssel kizuhanó sovány amerikai között szövődik? Egy csomó ilyen, menthetetlenül földhözragadt, de a műélvezet szempontjából mégsem teljesen mellékes kérdést vet fel Anderson enigmatikusan talányos remekműve, ám az öntörvényű művészt nem abban a pillanatában sikerült kifogni, amikor baráti vagy bármilyen segédkezet nyújtana mégoly értő közönségének is. A film valahol a 144. perc táján véget ér, a 145. perc pedig már a műelemzéseké: a The Masterban az a jó, hogy az égvilágon minden belegondolható, ami filmnek kevés, fricskának viszont erős. A sok jól kinéző talány láttán valamennyi egyház, kicsi és nagy, auditáló vagy nem auditáló fellélegezhet; vissza lehet hívni a megbízott ügyvédeket. Meglehet, az utókor majd összerakja a részletekben rejlő nagy jelentést, ámbár, aki látta a jövőt, arról számolt be nekünk, hogy abban nem a The Masterről folyik a diskurzus.

PT, a Sundance-kölyök


 

Akárcsak a lapunk oldalain nemrégiben megszólított Benh Zeitlin, A messzi dél vadjai Oscar-díjra jelölt rendezője, Anderson is a Sundance Institute játékfilmes műhelyében kapott hathatós szakmai segítséget első nagyjátékfilmje elkészítéséhez. A Tarantinóhoz hasonlóan autodidakta, s szintén a Sundance-en kikupált filmes először a fesztiválrészlegre nyert meghívást: Cigarettes & Coffee című rövidfilmjével vett részt a rövidfilmes szekcióban, ám ez még csak a kezdete volt a Sundance és Anderson csodálatos barátságának. Öt karakter, egy húszdolláros és egy Las Vegas külsői kávézó - nem a véletlen műve, hogy a 24 perces kisfilm (mely teljes egészében megtekinthető a YouTube-on) nyomai tisztán kivehetők Anderson első nagyjátékfilmjében, A szerencse zsoldosaiban, hiszen a rendező a Sundance játékfilmprogramjában dolgozta át nagyfilmmé a kisfilmet. A program vezetője, Michelle Satter visszaemlékezése szerint a személyre szabott "iskolában" John Schlesinger, Michael Caton-Jones és Richard LaGravenese igazította el a pályakezdőt a forgatókönyvírás és a rendezés helyes irányai felé. Anderson nem is maradt hűtlen a Robert Redford gründolta intézethez, évekkel később, immár elismert művészként maga is vállalt kreatív tanácsadást a filmrendezői műhelyben. Azt viszont már Gazdag Gyulától, a világhírű alkotóműhely művészeti vezetőjétől tudjuk, hogy milyennek kell elképzelni a nagy amerikai művészfilmest kezdőket segítő, tanácsadói szerepkörben: "Paul Thomas Andersonnak nagyon markáns a rendezői stílusa, de tanácsadóként nem a saját módszerét akarja viszontlátni. Hihetetlenül éles eszű, gyors, rögtön rátapint arra, ami működik egy jelenetben, és arra is, ami nem. Röviden, tömören és hatékonyan adja tudtára a vele dolgozó fiatalnak, hogy mit gondol, mintha csak rendezne." Alighanem bárkinek a javára válna PT éles esze és híres gyorsasága, magyar filmes azonban mind ez idáig nem jutott be a Sundance amerikai játékfilm-fejlesztői műhelyeibe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Budapest Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.