Sajtófotó: "Innen kifelé nem megy" (Keleti Éva fotóügynökség-vezető)

  • - szőnyei -
  • 1998. március 19.

Film

Miközben a Néprajzi Múzeum látogatói összevethetik egymással a World Press Photo ´97 és a Magyar Sajtófotó ´97 termését, a legnagyobb itthoni fotóügynökség, a Ferenczy Europress Budapest vezetőjét kérdeztük, vajon miért nincsenek ott a magyar fotósok, ahol lehetnének.
Miközben a Néprajzi Múzeum látogatói összevethetik egymással a World Press Photo ´97 és a Magyar Sajtófotó ´97 termését, a legnagyobb itthoni fotóügynökség, a Ferenczy Europress Budapest vezetőjét kérdeztük, vajon miért nincsenek ott a magyar fotósok, ahol lehetnének.

Magyar Narancs: Beszéljünk a sajtófotóról mint iparágról.

Keleti Éva: Egy picit zavar ez a szó: mi, fotóriporterek általában nem tartjuk magunkat fotóművésznek, de iparosnak sem, inkább egyszerűen fotóriporternek. Ha a World Press Photo és a Magyar Sajtófotó kiállításokról beszélünk, az nem ipar. Ha viszont arról, amit itt, az ügynökségben csinálunk, hogy képeket adunk és veszünk, az meg inkább kereskedelem. A World Press Photót három holland fotográfus hívta életre a háború után azzal a céllal, hogy felhívják a világ közvéleményének a figyelmét arra, hogyan lehet harcolni a fényképezőgéppel a háború ellen. Rotterdam és Hága után végül Amszterdam lett a World Press Photo központja, mai nagyságát a 70-es években érte el, és vált egyúttal komoly üzletté is: a nemzetközi sajtófotóverseny - ahol egyedül a nagydíj jár pénzzel, a többi díj csak Arany Szemmel - anyagából rendezett kiállítást mindenfelé utaztatják, a világ több helyén is látható egyszerre, könyvet készítenek belőle, s ebből tartanak fenn egy alapítványt, amely ösztöndíjakat ad. Ennek a mintájára hoztuk létre tizenhat éve a mi sajtófotó-kiállításunkat, hogy összevethessük magunkat a Nyugattal, mert elég nagy volt a különbség, a lapokat protokolláris, lakkozott fotók uralták, nem volt szabad fotózni semmit, ami csúnya, netán emberi. Föl kellett nőnünk. Én elfogult vagyok, de meg kell mondjam, a magyar sajtófotó megállja a helyét, csak más. A World Press Photo arról szól, ami körül a világ forog: szenzáció, vér, borzalom. A magyar sajtófotó a fotográfia nemesebb eszközeivel dolgozik, megpróbálja megkeresni az élet emberibb oldalait.

MN: Mi ennek az oka, és meddig marad fenn ez a különbség?

KÉ: Azt hiszem, nagyon sokáig. Mi másként közelítjük meg a szenzációt. Mondok egy konkrét példát. Ha van egy baleset, Nyugaton a széttrancsírozott embert fotózzák le. A mostani Sajtófotón van Matúz Karcsinak egy nyertes képe: baleset, meghalt az autós, de a képen csak a keze látszik, picit véres, meg a kutyája, ahogy ott ül a halott gazdája mellett, az összetört kocsiban. Azt hiszem, ez sokkal többet mond.

MN: De a hazai napisajtó is a trancsír megmutatása felé halad.

KÉ: Sajnos az utolsó néhány év azt mutatja, hogy a szenzáció és nem a nemesebb tartalom adja el a lapokat.

MN: Mennyire vagyunk jelen mi, magyarok a World Press Photóban?

KÉ: A 70-es évek közepétől a 80-as évek végéig határozottan jelen voltunk, Korniss Péter, Révész Tamás, Bara István és jómagam is többször tagjai voltunk a nemzetközi zsűrinek, Benkő Imre, Török László, Friedmann Endre érmeket nyert. Mostanában nem rúgunk labdába, pedig iszonyú jó fotóriportereink vannak.

MN: Mi ennek az oka?

KÉ: A szemlélet és a témaválasztás különbsége. A zsűri egyre inkább a vért díjazza, a rettenettel megrázó képeket. És Magyarország nem érdekes. Ha Horn Gyula leesik a lépcsőn, megkérdik, ki az a Horn Gyula. Ha Henry Kissinger gurul le a lépcsőn, az igen. A magyar fotósok nincsenek jelen az izgalmas eseményeknél, a lapoknak nincs pénzük arra, hogy fotóst küldjenek oda. Ha egy nyugati fotóügynökségnek szüksége van egy afganisztáni sorozatra, két hónapra odaküld egy fotóst, fedezi minden költségét, aztán a képeket külön megvásárolja tőle. Ha egy magyar fotós a saját pénzén eljut Afganisztánba, én - pedig a jól fizető cégek közé tartozunk - ötezer forintot tudok adni egy képéért.

MN: Külföldi megbízásokat nem kapnak?

KÉ: Nem. Nem ismerik őket, nincsenek ott, miközben a megbízásokért sorba állnak az összes ügynökség emberei.

MN: Hogyan működnek a fotóügynökségek?

KÉ: A Sygma kivételével, amit más képvisel, minden jelentős külföldi ügynökséget, összesen negyvenkettőt képviselünk mi Magyarországon: egy részük úgynevezett stock-anyagokat kínál, reklámokhoz, színes hírekhez felhasználható képeket, másik részük hot news-fotókat, vagyis a legfrissebb hírképeket. Naponta érkezik 250-300 riport, ezeken a diákon minden megvan, ami a világban történik, Sharon Stone esküvőjétől az algériai vérengzésekig. Ezenkívül műholdon érkeznek az eseményfotók, másfél-két órával az események megtörténte után itt vannak a képernyőn, a nagy ügynökségek Interneten is küldenek anyagokat. A képek áramlása külföldről Magyarországra abszolút profi módon működik. Innen kifele megint nem megy. Egyrészt, mint mondtam, be kell lássuk, nem érdekes Magyarország. Hiába ajánlok bármit, az esetek többségében nem kell: sem a nagykörút, sem a diáksziget élete, innen a gyógyfürdőt várják, Tokajt, Herendet, csikóst, gulyást, magyar ételeket. Olyan világeseményeink pedig, hál´istennek, nincsenek. Amikor Michael Jackson itt járt, az mindenkinek kellett, abból jó üzletet lehetett csinálni. Tudom, hogy mit hova lehet küldeni, a Rex furcsaságokban erős, a Camera Press zsáneranyagokban, a Gamma hírekben és így tovább, de a zsáneranyagokat bizományba veszik át, a magyar fotósokban meg nincs annyi kitartás, hogy esetleg másfél évet várjanak a pénzükre, hiába noszogatom őket, hogy vágjanak bele. Tudom, hogy nagyon nehéz, iszonyú túlkínálat van képekben, tudom, hogy a nagyüzemi tempót sem anyagilag, sem technikailag nem bírjuk, de lehet próbálkozni, egy kolléga például nagyon szépen keresett egy számítógép elé ültetett kutyát ábrázoló sorozattal.

MN: Merre tart a magyar fotóriporteri szakma?

KÉ: Nehéz kérdés. Nagyon sok tehetséges, jó látású fiatal van, de nem tudnak igazán kibontakozni, mert meg kell élniük. Aprópénzre váltják magukat. Tisztelet a kivételnek, de nem érnek rá arra, hogy maguknak dolgozzanak. És nincs igazán megjelenési lehetőségük, nincsenek képes magazinok, ahol alaposan földolgozhatnának egy-egy témát, a meglévő lapok többsége meg rosszul fizet. Ha a mecenatúra, akár állami, akár magán, több pénzt tudna adni az alkotásra, pillanatok alatt eget rengető eredményeket tudnának produkálni.

- szőnyei -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.