Film

Sodródás

  • 2018. augusztus 12.

Film

A teljesítményfilmekben is köztudottan járatos Baltasar Kormákurt egy színigaz megmenekülés történetével találta el Hollywood. A Csendes-óceánon vitorlázó szerelmespár hajótörést szenved az évszázad viharában, s a súlyosan sérült férfit is ápolni kénytelen nő másfél hónapon át próbálja a mindössze másfél ezer kilométerre lévő Hawaii felé kormányozni az alig menetképes járművet.

A filmsztároknak mindig kijárt a gondosan sminkelt, kiegyensúlyozottan világított, előnyös pozícióból fényképezett megjelenés. Rúgtak ki azért operatőrt, mert felvetette, hogy a művésznő profilját nem mindig ugyanarról az oldalról kellene megörökíteni. Ma viszont az a kihívás sminkes, világosító, operatőr, rendező számára, hogyan őrizhető meg, sőt domborítható ki egy izzadt, karikás szemű, vérfoltos színésznő – szexepilje. Mert azt változatlanul ki kell domborítani.

Lám, itt a domborítást ellenőrizendő produceri funkciót is vállaló főszereplő, Shailene Woodley nem tud olyan piszkos és elcsigázott lenni, hogy ne fizikumának hibátlansága legyen a kompozíció valódi tárgya. Ha meg végképp leülne a film, inkább leül ő maga, meditálni – meztelenül, ahogy azt az Egyenlítő napja alatt szokták a hajótöröttek. Alakítása amúgy primer érzelmek (félelem, öröm, fájdalom) nem túl árnyalt kifejezésében merül ki. A csónakban túlélős filmeknek jót tesz valami háttérsztori (a Pí életének Oscarjához még tigris is kellett), mert a megpróbáltatásokat egy idő után elunja a néző. De legyen bármennyire is egyedi a valóságos Tami Ashcraft története, a belőle készült filmet már többször is láttuk.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.