Film

Suite Francaise

  • - kg -
  • 2015. október 10.

Film

Beszélnünk kell a zongorázó nácikról! A zenetörténet bűnösen hanyagolja őket, ámde a film, az aztán nem nélkülözheti az érzékeny lelkű megszállót, aki civilben széplélek volt, Chopint reggelizett és Händelt vacsorált, de egy nagyobb ország megszállása sem ölheti ki belőle az élet szebb dolgai iránti rajongást.  Melville-től Polanskin át ível a zeneértő nácik sora – ezúttal korunk nagy belga színészének, Matthias Schoenaerts-nak kell összeegyeztetnie a franciák megszállását az ábrándos zongorafutamokkal. Schoenaerts nem alaptalanul Antwerpen büszkesége: megrendülten lő főbe, és érzékenyen szerez zenét – tehetségéből szimultán tányérpörgetésre is biztos telne. Férfias sármjától viszont Európa vezető színésznőinek egész sora elesett már, Carey Mulligan, Kate Winslet, de még Marion Cotillard sem tudott ellenállni, most pedig Franciaország mellett Michelle Williams (USA) is kapitulál. Ahogy Párizs nem bírja a németek rohamát, úgy a franciát játszó Michelle is hamar felad minden ellenállást, és enged a beköltöztetett német finom billentyűkezelésének. Sötétben tapogatózó románcuknak nemcsak a történelem, de Kristin Scott Thomas népmeseien szigorú anyósa is keresztbe tesz: a nagy angol-francia színésznő az összeszorított szájú szigorú nézés e havi bajnoka. De az igazi hős mégiscsak Michelle Williams, aki itteni teljesítményével bizonyítja, hogy bármely történelmi korban, tetszőleges vérzivatarban is megőrzi bájos hamvasságát. Cate Blanchett volt ilyen mint francia ellenálló az ugyancsak pokoli ízléses és nem kevésbé háborús Charlotte Grayben.

Forgalmazza a  Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.