Kossuth papja és a néző unalma

  • Gera Márton
  • 2015. október 10.

Film

A 48-as szabadságharc paphősét bevitték a köztévébe. Nem kellett volna.

Megyünk vissza az időben: megint ott tartunk, hogy kötelességnek érezzük, hogy minden történelmi alakról készüljön egy tévéfilm. A minőség úgyis mindegy.

Most viszont úgy tűnik, mégsem annyira mindegy, a Kossuth papja ugyanis a műfaj teljes félreértése: olyan tévéfilm, ami után a néző inkább köszöni, és marad a megszokott műsoroknál. Pedig az ötlet valahol szép: meséljük el Könyves Tóth Mihály református lelkész történetét, aki az 1848–49-es szabadságharc alatt elég jelentős szerepet vállalt: írt és lelkesített, s próbált bízni abban, hogy föltámadhat a tenger.

false

Csak éppen a történetet el kellene mesélni, ami most nem történik meg. Tóth-Máthé Miklós regénye sehogyan sem akar képernyőre kerülni: aki nem ismeri a történetet, elég nagyokat nézhet, hogy tulajdonképpen miről is van szó. Mert az világos, hogy szinte minden jelenet magasztos – sírnak és rínak, a szereplők egymás nyakába borulnak –, de alapvetően nem történik más, mint a regény dialógusainak felmondása. Az is elég ügyetlenül – valamiért például elfelejtettek szólni a színészeknek, hogy ha a másikkal beszélünk, akkor talán érdemes a szemébe nézni, és az sem egészen világos, miért gondolja azt valaki, hogy ha próbál nagyon szomorúan nézni, akkor annak is fog tűnni.

Maradnak a patetikus jelenetek: gyakran hosszú másodpercekig senki sem szól semmit, csak azt látjuk, miként sétál a református lelkész a cellájában. Aztán csak jönnek a jelenetek egymás után, de nem állnak össze egésszé. Mintha egy telenovellát néznénk, ahol az egyik pillanatban még az erdőben sétálgat az apa a lányával, majd már ott vagyunk a szobában, ahol éppen a kompromittáló írásokat égetik el.

false

Nyilván volt valami cél, és az alighanem nemes is volt, de a végeredmény már kevésbé az. Nem kellett volna például monumentális díszlet, de az azért jó lett volna, ha a szereplők nem pár négyzetméternyi helyre szorulnak be.

Ahogy mondjuk az is jó lett volna, ha megtudjuk, ki is az a Könyves Tóth Mihály.

Duna World, október 6.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.