Kossuth papja és a néző unalma

  • Gera Márton
  • 2015. október 10.

Film

A 48-as szabadságharc paphősét bevitték a köztévébe. Nem kellett volna.

Megyünk vissza az időben: megint ott tartunk, hogy kötelességnek érezzük, hogy minden történelmi alakról készüljön egy tévéfilm. A minőség úgyis mindegy.

Most viszont úgy tűnik, mégsem annyira mindegy, a Kossuth papja ugyanis a műfaj teljes félreértése: olyan tévéfilm, ami után a néző inkább köszöni, és marad a megszokott műsoroknál. Pedig az ötlet valahol szép: meséljük el Könyves Tóth Mihály református lelkész történetét, aki az 1848–49-es szabadságharc alatt elég jelentős szerepet vállalt: írt és lelkesített, s próbált bízni abban, hogy föltámadhat a tenger.

false

Csak éppen a történetet el kellene mesélni, ami most nem történik meg. Tóth-Máthé Miklós regénye sehogyan sem akar képernyőre kerülni: aki nem ismeri a történetet, elég nagyokat nézhet, hogy tulajdonképpen miről is van szó. Mert az világos, hogy szinte minden jelenet magasztos – sírnak és rínak, a szereplők egymás nyakába borulnak –, de alapvetően nem történik más, mint a regény dialógusainak felmondása. Az is elég ügyetlenül – valamiért például elfelejtettek szólni a színészeknek, hogy ha a másikkal beszélünk, akkor talán érdemes a szemébe nézni, és az sem egészen világos, miért gondolja azt valaki, hogy ha próbál nagyon szomorúan nézni, akkor annak is fog tűnni.

Maradnak a patetikus jelenetek: gyakran hosszú másodpercekig senki sem szól semmit, csak azt látjuk, miként sétál a református lelkész a cellájában. Aztán csak jönnek a jelenetek egymás után, de nem állnak össze egésszé. Mintha egy telenovellát néznénk, ahol az egyik pillanatban még az erdőben sétálgat az apa a lányával, majd már ott vagyunk a szobában, ahol éppen a kompromittáló írásokat égetik el.

false

Nyilván volt valami cél, és az alighanem nemes is volt, de a végeredmény már kevésbé az. Nem kellett volna például monumentális díszlet, de az azért jó lett volna, ha a szereplők nem pár négyzetméternyi helyre szorulnak be.

Ahogy mondjuk az is jó lett volna, ha megtudjuk, ki is az a Könyves Tóth Mihály.

Duna World, október 6.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.