Kossuth papja és a néző unalma

  • Gera Márton
  • 2015. október 10.

Film

A 48-as szabadságharc paphősét bevitték a köztévébe. Nem kellett volna.

Megyünk vissza az időben: megint ott tartunk, hogy kötelességnek érezzük, hogy minden történelmi alakról készüljön egy tévéfilm. A minőség úgyis mindegy.

Most viszont úgy tűnik, mégsem annyira mindegy, a Kossuth papja ugyanis a műfaj teljes félreértése: olyan tévéfilm, ami után a néző inkább köszöni, és marad a megszokott műsoroknál. Pedig az ötlet valahol szép: meséljük el Könyves Tóth Mihály református lelkész történetét, aki az 1848–49-es szabadságharc alatt elég jelentős szerepet vállalt: írt és lelkesített, s próbált bízni abban, hogy föltámadhat a tenger.

false

Csak éppen a történetet el kellene mesélni, ami most nem történik meg. Tóth-Máthé Miklós regénye sehogyan sem akar képernyőre kerülni: aki nem ismeri a történetet, elég nagyokat nézhet, hogy tulajdonképpen miről is van szó. Mert az világos, hogy szinte minden jelenet magasztos – sírnak és rínak, a szereplők egymás nyakába borulnak –, de alapvetően nem történik más, mint a regény dialógusainak felmondása. Az is elég ügyetlenül – valamiért például elfelejtettek szólni a színészeknek, hogy ha a másikkal beszélünk, akkor talán érdemes a szemébe nézni, és az sem egészen világos, miért gondolja azt valaki, hogy ha próbál nagyon szomorúan nézni, akkor annak is fog tűnni.

Maradnak a patetikus jelenetek: gyakran hosszú másodpercekig senki sem szól semmit, csak azt látjuk, miként sétál a református lelkész a cellájában. Aztán csak jönnek a jelenetek egymás után, de nem állnak össze egésszé. Mintha egy telenovellát néznénk, ahol az egyik pillanatban még az erdőben sétálgat az apa a lányával, majd már ott vagyunk a szobában, ahol éppen a kompromittáló írásokat égetik el.

false

Nyilván volt valami cél, és az alighanem nemes is volt, de a végeredmény már kevésbé az. Nem kellett volna például monumentális díszlet, de az azért jó lett volna, ha a szereplők nem pár négyzetméternyi helyre szorulnak be.

Ahogy mondjuk az is jó lett volna, ha megtudjuk, ki is az a Könyves Tóth Mihály.

Duna World, október 6.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.