DVD

Vénnek való

Sunset Limited

  • - kg -
  • 2012. július 9.

Film

A központozás nélküli próza nagymestere, a világvége-irodalom királya, a vadnyugatok összevérzője, az emberben lakozó rossz költője, szóval Cormac McCarthy két színdarabot írt mostanáig. A másodikból Tommy Lee Jones rendezett filmet. Biztos azért, mert látott valamit a darabban, ami filmre kívánkozik. Hogy színpadra nem kívánkozott, azt a színikritikusoktól tudni - mint írták, McCarthy remek író, akkor is az, ha színdarabot nem tud írni. Most az is kiderült: filmet se. A cselekmény: Tommy Lee Jones és Samuel L. Jackson ülnek egy asztalnál. A 16. percben Jones átül a pamlagra, Jackson meg egy székre. Egy szoba, két ember. Az eső esik, majd eláll. A szomszédban csetepaté zajlik, majd abbamarad. Jones néha helyet változtat. Jackson is.


 

Mindeközben istenről, emberről, az élet értelméről folyik a szájkarate a nevenincs fekete (hívő, börtönviselt) és a nevenincs fehér (hitetlen, egyetemet viselt) ember között. Történik mindez azután, hogy Fekete - nem láttuk, a főcím előtt történt - megmentette az öngyilkosságra készülő Fehért. Ha Jones azt látta meg a darabban, hogy az két javakorabeli nagy színészre írt prémium-helyzetgyakorlatok hosszú sora, s mint ilyen, színészi manna, akkor jól kalkulált. És tényleg: némi ráhangolódás után valóban lehet úgy nézni e veretes szócséplést, mint két nagy színész referenciamunkáját. Vagy mint egy régi híres színészképző hosszú reklámspotját: ha hozzánk jár, így fog majd szúrósan nézni (lásd Jones), és ilyen ízesen ejti, hogy nigger és/vagy honey (Jackson). Világszínvonal! Brosúrát postázunk.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.