DVD

Vénnek való

Sunset Limited

  • - kg -
  • 2012. július 9.

Film

A központozás nélküli próza nagymestere, a világvége-irodalom királya, a vadnyugatok összevérzője, az emberben lakozó rossz költője, szóval Cormac McCarthy két színdarabot írt mostanáig. A másodikból Tommy Lee Jones rendezett filmet. Biztos azért, mert látott valamit a darabban, ami filmre kívánkozik. Hogy színpadra nem kívánkozott, azt a színikritikusoktól tudni - mint írták, McCarthy remek író, akkor is az, ha színdarabot nem tud írni. Most az is kiderült: filmet se. A cselekmény: Tommy Lee Jones és Samuel L. Jackson ülnek egy asztalnál. A 16. percben Jones átül a pamlagra, Jackson meg egy székre. Egy szoba, két ember. Az eső esik, majd eláll. A szomszédban csetepaté zajlik, majd abbamarad. Jones néha helyet változtat. Jackson is.


 

Mindeközben istenről, emberről, az élet értelméről folyik a szájkarate a nevenincs fekete (hívő, börtönviselt) és a nevenincs fehér (hitetlen, egyetemet viselt) ember között. Történik mindez azután, hogy Fekete - nem láttuk, a főcím előtt történt - megmentette az öngyilkosságra készülő Fehért. Ha Jones azt látta meg a darabban, hogy az két javakorabeli nagy színészre írt prémium-helyzetgyakorlatok hosszú sora, s mint ilyen, színészi manna, akkor jól kalkulált. És tényleg: némi ráhangolódás után valóban lehet úgy nézni e veretes szócséplést, mint két nagy színész referenciamunkáját. Vagy mint egy régi híres színészképző hosszú reklámspotját: ha hozzánk jár, így fog majd szúrósan nézni (lásd Jones), és ilyen ízesen ejti, hogy nigger és/vagy honey (Jackson). Világszínvonal! Brosúrát postázunk.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.