Svéd arcél (Nicke Borg - Backyard Babies)

  • G. A.
  • 2006. szeptember 21.

Film

Hogy a közelmúlt legizgalmasabb rockzenei irányzataiból mi jutott el a magyar színpadokig, azt elég kínos volna áttekinteni, de szombat este legalább az északi kör megnyugtatóan bezárult: a Backyard Babies fellépésével immár a skandináv rakendroll összes vezérzenekara tiszteletét tette nálunk.
A Babies epikureus tagsága 1989 óta kísérletezik azzal, hogy minél több punkos lendületet injektáljon a glam-sleaze csillámporos világába; 1997-ben robbant be a Total 13-nel, azóta további három albumon van túl, a pesti fellépés a tavasszal megjelent People Like People Like People Like Us dalaira épült. Az interjúra közvetlenül a Hangfoglalás keretében lezajlott PANKKK-vita után került sor, így Nicke Borg énekes-gitárossal először a könnyűzene állami támogatását feszegettük.

*

Nicke Borg: Svédországban csomó zenekar jut rendszeresen állami pénzhez - főképp a turnékat támogatják. Nekünk azonban már a korai időkben sem jutott eszünkbe, hogy pályázzunk - nem mintha azok az első turnék annyi pénzt hoztak volna a konyhára, de azért megálltak a maguk lábán, főleg a pólóárusítás miatt. Nálunk különben régóta komolyan veszik a popzenét: az általános iskolában bármilyen hangszert a rendelkezésünkre bocsátottak, ha meg akartunk tanulni játszani valamelyiken. A körülmények persze városról városra változnak: a kisebb helyeken, mint amilyen Nassjö, ahol felnőttünk, limitáltabbak a lehetőségek.

Magyar Narancs: 1994-ben jelent meg első lemezetek, a Diesel and Power. Mire lehetett menni ezzel a zenével akkoriban?

NB: A grunge éppolyan erős volt Svédországban, mint a világon bárhol, a legmenőbb viszont a rap-metál volt. A mi zenénk mindkettőtől baromi távol állt, de nem volt nagy gáz: szívből gyűlöltük Eddie Veddert, és mindazt, amit képviselt, s akik ugyanígy éreztek, hamar ránk találtak. Stabil, de nem valami nagy közönségünk volt éveken át, úgyhogy eléggé meglepett, amikor a kilencvenes évek végén a figyelem középpontjába kerültünk a többi skandináv zenekar társaságában. Hirtelen a mi zenénk lett a trend, és ez nem túl nyerő egy rockzenekar számára, amelynek sokkal jobban áll, ha az épp divatos áramlatok ellen küzdhet, de hát melyikünk harcolna a saját sikere ellen? Ez a skandináv hullám legalább változatos zenekarokat sodort partra, ellentétben a seattle-ivel.

MN: Az indulásnál volt olyan helyi tradíció, amihez kapcsolódni tudtatok?

NB: A 70-es évek elején születtünk, a legényéveinkben nem sok jó svéd gitárzenekart lehetett hallani. Ugyanakkor a hazai zenekarok kvalitása mindenképp irányadó volt: akár szerettük, akár nem, akinek sikerült a nemzetközi áttörés, mind minőségi zenét játszott - gondolj csak az ABBA-ra. Később aztán, amikor felköltöztünk Stockholmba, a kortársaink inspiráltak bennünket, a zenei ízlésvilágunkat azonban alapvetően amerikai bandák szabták meg.

MN: A Social Distortion hatása a színpadi megjelenésedből is azonnal kiolvasható, és most látom, hogy a nyakadra van tetoválva a zenekar logójaÉ

NB: Nem logó ez, hanem szentkép (nevet). Mike Ness (az SD énekes-gitárosa - G. A.) az én bálványom, a Social Distortion segített bennünket az első amerikai koncertjeinkhez. Egészen addig amúgy, amíg nem direkt lopásról van szó, nem zavar, ha a hatásaik nyilvánvalóak a számainkban.

MN: Az új abumot Nicke Andersson segítségével vettétek fel, aki maga is aktív zenész, a Hellacopters vezetője. Gondolom, egy ilyen pali a megszokottnál aktívabban vesz részt a munkában.

NB: Õ írta a You Cannot Wint, és számos énekdallamot emelt magasabb szintre valamilyen apróbb trükkel. Másrészt nem engedte meg, hogy újra és újra felvegyük a részeket. Általában nagyon kényesek vagyunk a stúdióban, korábban addig futottunk neki mindennek, amíg oda-vissza tökéletes nem lett - de ami makulátlan, az könnyen unalmassá válik.

MN: Hogyan élitek meg, hogy sokan a mai napig a Total 13-nel azonosítják a zenekart?

NB: Ha tíz év múlva leülök beszélgetni valakivel, az a lemez alighanem akkor is szóba kerül majd. Értem is, hogy miért: akkor feszítette a zenekart a legtöbb indulat, és ez nagyon megemelte azoknak a számoknak az energiaszintjét. Törekedhettünk volna arra is, hogy egy hasonló lemezt írjunk utána, ehelyett elkészítettük a Making Enemies Is Goodot, ami rendesen kiborította a rajongókat.

MN: Az volt az egyetlen lemezetek, amelyiknek a többitől határozottan eltérő fazonja volt azokkal a lassú, szempleres számokkal.

NB: A korábbinál sokkal több pénz állt akkor a rendelkezésünkre, és el is költöttük mindet hiánytalanul: hosszú ideig szöszmötöltünk különböző stúdiókban, nemcsak otthon, hanem Angliában és az Államokban is. Érdekes kísérlet volt, de biztos vagyok abban, hogy nem lesz több olyan lemezünk.

MN: A 2003-as Stockholm Syndrome-on volt egy igazán figyelemre méltó dal: a Friends. Csomó ismert arc énekelt benne.

NB: A szám zenei alapja évekkel korábban készült: afféle Louie, Louie-szerű kedves, de túlságosan is egyszerű muzsika volt, valamit kezdeni kellett vele. Mindig is bosszantottak bennünket azok a hiphoplemezek, amelyeken minden egyes számban vendégeskedik valaki, úgyhogy kifiguráztuk a dolgot: egyetlen számunkba hívtunk csak vendégeket, de oda annyit, hogy nekünk a refrént leszámítva ne is kelljen énekelnünk benne - a We Are The World rakendrollverziója volt a cél. Végül hat énekes állt kötélnek: Joey Ramone, Mike Monroe, Kory Clarke, Danko Jones, Nina Persson és Tyla a Dogs D'Amourból. A világ különböző pontjain énekelték fel a részüket, mindenki maga írta a saját sorait hozzá. Ez az egyik utolsó felvétel, amelyet Joey Ramone még elkészített a halála előtt. De sajnos nem sikerült kibontakoztatni a dalban rejlő lehetőségeket: megjelent ugyan kislemezen, de csakis Skandináviában, az eltervezett animációs klip pedig sosem jött össze. A kiadónk persze úgyis összehozza egyszer - nagyot kaszál majd vele, ha mindannyian halottak leszünk.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.