Esemény

Szakítós

Film

Frappáns szakítások szkeccsformában, szépen sorban. Itt fut a nyuszinak öltözött hősszerelmes, aki a jelmezfétist preferáló barátnő után nyomoz, majd küzd érte reménytelenül, de van klasszikus elválás is szép csendben - az egyik félnél az ultrahangfotó marad, a másiknál a kép alanya. Látunk castingnak álcázott "pá, kis aranyomat" ötletes képi humorral, és már-már a thriller határát súroló erdőszéli jelenetet, amely egy jól elcseszett lánykérést is bemutat. Nemet mondanak bájosan hétköznapi módon, de kényszerből, mert pap lett a másik, vagy mert a célszemély nem tud megválni a testét a kelleténél jobban igénybe vevő hivatásától. Szóval szakítunk reggel, délben és - most épp - este, a moziban.

Ritka dolog akkora tömeget látni egy-egy vetítésen - még ha ingyenes is -, mint amekkora ezúttal zsúfolódott (kétszer egymás után) a Toldi előterébe, majd termébe, ahol csillár híján a hely nélkül maradtak egymás hegyén-hátán lógtak, vagy csak simán körbeülték a széksorokat. A vonzerő tárgyát a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves operatőrosztályának vetítése jelentette. Nyolc kisfilm egy témára, amelyek különlegessége, hogy a diákok nemcsak az operatőri munkáért feleltek, hanem egymást segítve maguk írták, rendezték, sőt helyenként vágták és fényelték is a néhány perces sztorikat. Az ötletes és profi kivitelezésű munkákban pontos karakterek rajzolódtak a búcsúk köré, amelyek a színészi felhozatal közreműködésével (mások mellett: Molnár Gusztáv, Pálmai Anna, Törőcsik Franciska, Tompa Ádám, Borbély Alexandra, Polgár Csaba) viccesek, szomorúak, vagy épp infantilisak, banálisak voltak - meglepő tán, de kábé, mint az életben.

A felhozatal egy kivétellel remeknek bizonyult. A felemelő tapsvihar után most egy kis verbális vállveregetés gyanánt álljon itt az osztálynévsor: Becsey Kristóf, Benkó Tamás, Cador Rida, Domokos Balázs, Gulyás Nándor, Mayer Bernadette, Nagy Zágon, Rónai Domonkos, Szilágyi Fanni, Táborosi András.

Toldi, szeptember 19.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.