Film

Szerelem a hatodikon

  • - kg -
  • 2012. szeptember 24.

Film

Film és tojás kapcsolatát annál a bacon-and-eggsnél hagytuk el, melyet immár hetek óta Meryl Streep tesz Tommy Lee Jones asztalára egy amerikai romkomban (Amit még mindig tudni akarsz a szexről). De máris kapcsoljuk a 60-as évek párizsi burzsoáziáját, ott ugyanis egészen más a tojások fekvése; a kifinomult nagypolgáriságot makulátlan házikabátban alakító Fabrice Luchini szívéhez a tökéletes lágytojáson keresztül vezet az út.

Pontosabban a már nem egészen lágy, de még nem is kemény tojáson át, melyhez forrástól számítva három és fél perc szükséges. Míg a régi, zsémbes bejárónő mostohán bánt Luchini tojásaival, az új lány már a próbanapján csodát művel, meg is akad a spanyolajkú teremtésen a biggyedt ajkú gazda szeme. A tojással együtt lágyul a férfiszív is, ám míg az nagyban lágyul, a cselédség zajtalan robotol. A munkásosztály a hatodikon lakik; a kicsiny cselédszobákat spanyol lányok, asszonyok lakják, akik hol az eldugult WC-től, hol a soha el nem duguló házmester asszonytól, e Maigret-regényekből jól ismert zsarnoktól szenvednek. Az úr olyan szerelmes lesz, hogy jóléti intézkedésekbe kezd: elhárítja a dugulást, és az osztálykülönbséget is kész átugratni, ha néha fel is horgad benne a burzsoá. Szívtelenség ennyi bűbáj, kellem, paella és Almodóvar-színésznő láttán fanyalogni - biztos a mi hibánk, hogy e kedves, ódon s oly emberi vígjátékból csak valami parfümözött áporodottságot éreztünk. Alighanem Rohmer az oka mindennek, mert míg itt csak elnagyolt díszlet Párizs és a hatvanas évek, addig A Monceau-parki péklányban például maga az eleven valóság.

A Mozinet bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.