Film

Szerelem a hatodikon

  • - kg -
  • 2012. szeptember 24.

Film

Film és tojás kapcsolatát annál a bacon-and-eggsnél hagytuk el, melyet immár hetek óta Meryl Streep tesz Tommy Lee Jones asztalára egy amerikai romkomban (Amit még mindig tudni akarsz a szexről). De máris kapcsoljuk a 60-as évek párizsi burzsoáziáját, ott ugyanis egészen más a tojások fekvése; a kifinomult nagypolgáriságot makulátlan házikabátban alakító Fabrice Luchini szívéhez a tökéletes lágytojáson keresztül vezet az út.

Pontosabban a már nem egészen lágy, de még nem is kemény tojáson át, melyhez forrástól számítva három és fél perc szükséges. Míg a régi, zsémbes bejárónő mostohán bánt Luchini tojásaival, az új lány már a próbanapján csodát művel, meg is akad a spanyolajkú teremtésen a biggyedt ajkú gazda szeme. A tojással együtt lágyul a férfiszív is, ám míg az nagyban lágyul, a cselédség zajtalan robotol. A munkásosztály a hatodikon lakik; a kicsiny cselédszobákat spanyol lányok, asszonyok lakják, akik hol az eldugult WC-től, hol a soha el nem duguló házmester asszonytól, e Maigret-regényekből jól ismert zsarnoktól szenvednek. Az úr olyan szerelmes lesz, hogy jóléti intézkedésekbe kezd: elhárítja a dugulást, és az osztálykülönbséget is kész átugratni, ha néha fel is horgad benne a burzsoá. Szívtelenség ennyi bűbáj, kellem, paella és Almodóvar-színésznő láttán fanyalogni - biztos a mi hibánk, hogy e kedves, ódon s oly emberi vígjátékból csak valami parfümözött áporodottságot éreztünk. Alighanem Rohmer az oka mindennek, mert míg itt csak elnagyolt díszlet Párizs és a hatvanas évek, addig A Monceau-parki péklányban például maga az eleven valóság.

A Mozinet bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."