Film

Szeresd a lúzert!

Ken Loach: Szesztolvajok

  • - borz -
  • 2012. október 25.

Film

Ilyen még nem volt. Ken Loach több műfajban is dolgozott hosszú és dicsőséges pályáján, de ez az első heistfilmje. Erre nem számítottunk. Nemhogy előre, az idős mester korábbi munkái alapján, de közben sem: már jócskán a felénél járunk a Szesztolvajoknak, amikor leesik, hogy akcióvígjátékot látunk, pontosabban arrafelé vesszük az irányt az ismerős kezdetek - glasgow-i alsókutyák viszontagságai realista megjelenítésben - után. Kutya legyek én is, ha Loachnak nem a Misfits (Kívülállók) adta az écát: az ő hősei is a közösségi munkán jönnek össze, amelyre kisebb súlyú bűncselekményekért (közüzem veszélyeztetése ittas állapotban, segély jogosulatlan igénybevétele, kis értékre elkövetett kleptománia és hasonlók) ítélik őket, aztán csoda történik, és kiderül, hogy különleges képességeik vannak. Robbie annyiban kilóg a sorból, hogy ő súlyos testi sértést okozó visszaeső, akinek akár tíz év börtön is kinézne, ha a (kirendelt) védő nem érvelne olyan szívhez szólóan a nehéz gyerekkorával, magatartásának ígéretes javulásával és küszöbönálló apaságával, hogy a jóságos bíró végül megkönyörül rajta.


 

Aki azt hiszi, hogy ez a csoda, az téved. A csodát Harrynek hívják, foglalkozására nézve szociális gondozó, hobbiját tekintve whiskyrajongó, természete szerint angyal. Felkarolja a rábízott boldogtalanokat, és bevezeti őket a passziójába, ami a későbbiekben váratlan következményekkel jár. Szabadidős programként elviszi őket egy történelmi whiskyfőzdébe - több száz van belőlük Skóciában -, ahol velük együtt a néző is megismerkedhet a hagyományos gyártási folyamattal, és megtudjuk, hogy a tölgyfa hordóban esedékes hosszú érlelés során minden évben elpárolog az ital 2 százaléka, s ezt nevezik az angyalok járandóságának (innen a film eredeti címe: The Angels' Share). Legközelebb egy edinburgh-i whiskykóstolóra látogat a kis csapat, ahol Robbie megvillantja született tehetségét a whiskyszakértésre, mellesleg értesülnek egy szenzációról. Előkerült egy ötven éve bezárt lepárlóból származó hordó, amelyet rövidesen árverésre bocsátanak, s minden valószínűség szerint csillagászati összegért fog elkelni, hiszen nemrégiben is 100 ezer fontért vittek el egyetlen palackot.

Innen izgalmas fordulatot vesznek az események, kitérítve a filmet és hőseink sorsát az előre lefektetett vágányról. Megidéződik Ken Loach 1993-as remeke, a Kőzápor, amelynek gyakorlatias, cselekvő morálja olyasmit is megenged, elnéz az alsókutyáknak, amit a törvény tilt és büntet. Szesztolvajaink, ha bűnöztek is, végtére nem okoztak kárt senkinek, minden érintett - eladó és vevő, a titokzatos orosz megbízó és a közvetítője, a kis csapat és a mentora - maximálisan elégedett, hiszen jól, sőt jobban járt, mintha hőseink beavatkozása nélkül, a maga útján ment volna a dolog. Ha mégis kifogást akarnánk emelni, az a nehezen hihető elemeknek szólna, olyasmiknek, hogy Robbie, aki csak a fia születésekor ivott életében először whiskyt (nem ízlett neki), nem válhat egyik napról a másikra szakértővé, vagy hogy a zseniális álruha, a kilt egy vagyonba kerül... de nem akarunk.

Meghajlunk a költői igazságszolgáltatás előtt, amellyel Loach szeretett lúzerei kedvéért egy lélekemelő filmmel helyreüti a világrendet.

A Vertigo Média bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.