DVD

Amikor minden változik

Film

Tanmesével kezdünk a kisfiúról és a lépcsőről, amin bátorságképp le kell ugrálni, no és bízni abban, hogy apa - ígéretéhez híven - elkap. Erről szól a bizalom. De apa nem kap el, a kisfiú pedig nagyot esik. Erről szól az élet.

Bármennyire közhelyesnek tűnik is ez a parabola, szerencsére Helen Hunt filmje ügyesen túllép rajta, és nem ragad bele az előrevetített giccsbe. Pedig minden elemet megkapunk egy jó kis végigszipogható családi drámához: a kapuzárási pánikkal küszködő, folytonosan szorongó tanárnőt, Aprilt (Helen Hunt) elhagyja a férje, majd egy napra rá meghal szeretett mostohaanyja, egy hétre rá pedig felbukkan a sosem látott igazi szülő. Mindeközben beüt a nagy szerelem - egyik diákja elvált apjának (Colin Firth) képében. April mindeközben retteg, hogy 39 évesen nem lehet gyereke, és megtesz mindent, hogy mégis lehessen. A sorscsapások mellé pedig jöhet egy kis kétkedés Istenben, hitben és bizalomban...

Mindezt azonban a film fondorlatosan szálazza, és jó arányban keveri némi bájos humorral. A karakterek sem esnek sablonhibákba: a szereplők minden nyűgükkel együtt szerethetők. Colin Firth persze nehezen lép ki a szomorú szemű szerelmes rutinjából, de ő ezt csinálja jól, Bette Midler pedig igazi komika: derűt hoz a történetbe, amint megjelenik April show-bizniszben pörgő karakán anyjaként. Helen Huntról kiderül, hogy nemcsak színésznőnek, de rendezőnek is határozottan ügyes: giccstenger helyett így gondolkodtató, kedves és mosolyogtató történetet kapunk arról, hogy mit tanul a kisfiú (és miként áll fel újra), ha hagyják leesni a lépcsőn.

Forgalmazza a Ristretto

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.