Táncszínház: Zenbohócok viccei (A Le Cirque Désaccordé Társulat a Nagycirkuszban)

  • Deutsch Andor
  • 1999. október 21.

Film

Le Cirque Désaccordé Társulat: Érted teszem ezt! - Vendégjáték a Nagycirkuszban

Eljön majd az az évtized, amikor a balett-táncosok kőfaragásban próbálják ki az ügyességüket (és e kísérletnek bizonyára lesznek is tanulságos eredményei), valamint jőni fog a kor, amikor komoly keletje lesz a hárfaművészek árnyjáték-produkcióinak, ki tudja, mit hoz a holnap. Az mindenesetre már most biztos, hogy a cirkusz átalakult; legalábbis a szokásos cirkuszon kívül - főleg Franciaországban - létezik egy új műfaj, amit új cirkusznak neveznek, és nagyjából azt jelenti, hogy artisták, légtornászok és zenebohócok színházi előadást hoznak létre, miközben persze bőven használják mindazt, amit eredeti szakmájuk szerint tudnak.

Néhány hónapja már turnézott nálunk egy új cirkusz (ők az Erkelben), és akkor is kiderült, hogy az ilyen esték - és az ilyen társulatok - fő kérdése az, miképpen lesz a trükkök és produkciók sorából egységes, teljes előadás: lesz-e egyáltalán, és ha igen, mi teszi azzá. A hétvégén a Nagycirkuszban parádézott trupp választ adott a kérdésre. Az még hagyján, hogy jól ismerik összes szakmájukat (beszélni és kötélen táncolni egyaránt nagyon tudnak), de ez kevés volna. Az ő előadásuk lényege ők maguk: a személyiség és a személyiség ereje. Az, hogy van egy lazán meghatározott és alig-alig körülírt világképük, és ők beszélni akarnak róla, de rettentően. Erre a közös témára készítettek etűdöket: a bohócok teljesen flittermentes, gyűrött öltönyükben a magányról meg a rosszkedvről játszottak.

Műfajuk közvetlenebb és személyesebb, mint akár a cirkusz, akár a színház: ebbe az előadásba a szereplők egy az egyben belerakják saját személyiségüket. Magukat hozzák. Van köztük hisztérikus, bohóc, erőszakos és letargikus, és - bár azt a lehetőséget sosem zárhatjuk ki, hogy egyszerűen becsaptak - úgy tűnik, nem azért, mert elképzelt előadásuknak ilyen szereplőkre volt szüksége, hanem azért, mert nekik, akik ilyenek, előadásra volt szükségük.

Ott ülnek az előadás kezdetekor mindannyian a nézőtérrel szemben; rezignáltak, mint egy Picasso-festmény bohócai. Aztán kiderül: azok is. Szépen énekelnek, hihetetlenül mozognak, jó színészek: még az elmaradhatatlan kontaktelemeket is meg lehet nekik bocsátani.

Rengetegféle mozgást tudnak, majdnem minden cirkuszi szakmát jól ismernek, de nem büszkék rá. Ez pedig minden színházban egyformán fontos és nehezen abszolválható feladat. Tudni kell kellőképpen lenézni a technikát, megvetni a trükköket, amikért vért izzadt az ember. Ezek olyan csendben, szerényen, hosszan pergő dob vagy vészjósló porondmester nélkül produkálnak egyre-másra valami fantasztikusat, hogy aki nem figyel, az észre sem veszi, a színpadon párhuzamosan zajló események között mikor történik valami majdnem lehetetlen. De olyasmi, amit máshol világszámnak neveznének, előadói pedig hosszan hajlonganának utána. (Nekem az tetszett a legjobban, amikor a hinta megállt a holtponton, és a magasban, vízszintesen fékező padról egy könnyű mozdulattal, társai hátán lesétált valaki. - Talán az Amerikai anzikszból vették az ötletet.)

És mert majdnem mindig majdnem mindenki színen van, és mozgásban is, ezek a kis jelenetek átfedik egymást, és kiegészítik: néha értelmet adnak egymásnak, néha nem. Belesimulnak az egészbe, vagy megmaradnak külön történetnek. Filozofikus szövegek hangzanak el a semmiről és a valamiről, de közben szerencsére valahol másutt mindig zajlik valami, ami elveszi a monológok súlyát.

Azért a színház néha leválik a cirkuszról. Ez az újmódi cirkusz tényleg egészen más, mint amit eddig cirkusznak hittünk, és sikeresen bizonyítja, hogy a jó színháznak mennyi köze lehet a jó cirkuszhoz, de mégis: ideális esetben csinálói ugyanolyan bátran szakítanának a színházzal (ahogy ma ismerjük), mint amilyen bátran szakítottak a cirkusszal (ahogy eddig ismerték). Néha kettéválik az előadás, monológra és cirkuszra bomlik, míg legjobb pillanatai épp azok, melyekben a két műfaj szétválaszthatatlanul összegabalyodik.

Más cirkuszban nem történhet meg a nézővel az, ami itt: az előadás végére megszereti a szereplőket. Pesze ott nem is cél az a személyes viszony nézőtér és porond között, ami itt alapfeltétel és elsőrendű előadói szándék. A társulat tagjai néznek. Nem suttyomban, dilettáns módra kilesnek a nézőtérre, hanem gyakran és szúrósan néznek. Kiabálják a bánatukat, felugranak a kupola tetejére, a kötéltáncos lány madár szeretne lenni, valaki egy álpofontól átrepül a bárpulton, és ők közben figyelnek: van néző, aki lesüti a szemét, és van, aki visszanéz.

Deutsch Andor

Rendező: Guy Allourcherie; asszisztens, dramaturg: Martince Cendre; zeneszerző: Riké; előadja: Sébastien Brun, Valérie Cadot, Emmanuel Dariés, Annick Ferrasse, Julien Fourmier, Bonaventure Gacon, Dimitri Jourde, Dirk Cober, Haten Laamoure, Thomas Perrier, Fabienne Tuliéres; koreográfus: Marie Letellier; szcenográfus: Jösé Froment; cirkuszi mutatványok: Gérard Fasoli

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.